Analysis and optimisation of books flow among branches through simulation: the case of Trondheim’s Public Library
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3026014Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler analyse og optimalisering av strømmene av bøker som genereres mellom de ulike stedene til Trondheim folkebibliotek, Trondheim folkebibliotek, som ligger i Trondheim, en by i Nord-Norge. Avhandlingsforskningen er født fra et flerårig prosjekt, SmartLIB, som biblioteket gjennomfører sammen med NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Målet med denne oppgaven er å analysere mulige løsninger for å optimalisere flyten av bøker generert av innbyggernes bestillinger. En første fase av datainnsamling og analyse tjente til å samle inn nødvendig informasjon for å fortsette med forskningen. Deretter ble muligheten for å redusere strømmen av bøker analysert ved å lage en ny distribuert katalog som assosierte, for hver bok, i hver avdeling, antall eksemplarer som er nødvendige for å dekke 90 % av etterspørselen, etter distribusjonen av Poisson. Deretter ble tre løsninger undersøkt for å optimalisere bokflyt, kartongfyllingsgrad og lastebilruting. Teorien bak Vehicle Routing Problem (VRP) støttet denne andre fasen. En simuleringsmodell ble opprettet i Anylogic for å evaluere ytelsen til de identifiserte retningslinjene. Resultatene førte til at masterstudenten foreslår de mest gjennomførbare løsningene for å optimalisere bokflytene, redusere leveringstiden med 50 %, flyten mellom bibliotekene med 53 % og øke fyllingsgraden av bokser med 44 %. De mulige fremtidige implementeringene av de foreslåtte løsningene består i installasjon av ny sorteringsmaskin og ny daglig tidsplan i Hovedbiblioteket. De vil avhenge av SmartLIB-prosjektet. This thesis is about the analysis and optimization of book flows generated between the different branches of Trondheim Public Library, Trondheim folkebibliotek, located in Trondheim, a city in northern Norway. The thesis research grew out of a multi-year project, SmartLIB, that the library is undertaking with NTNU - Norwegian University of Science and Technology. The goal of this thesis is to analyse possible solutions to optimize the flow of books generated by citizen orders. A first phase of data collection and analysis served to gather the necessary information to proceed with the research. Subsequently, the possibility of reducing the books flow was analysed by creating a new distributed catalogue which associated, for each book, in each department, the number of copies needed to cover 90% of the demand, following the Poisson distribution. Next, three solutions were analysed to optimize the books flows, the boxes filling rate, and the truck route. The theory behind the Vehicle Routing Problem (VRP) supported this second phase. A simulative model was created in Anylogic to assess the performance of the identified policies. The results led the master’s student to propose the most feasible solutions to optimize the book flows, reducing the delivery time by 50%, the flows between libraries by 53%, and increasing by 44% the fill rate of the boxes. Possible future implementations of the solutions proposed consist of the installation of a new sorting machine and of a new daily schedule in the Main Library. They will depend on SmartLIB Project.