Retrofit Preparations of Liquid Natural Gas Carriers to Handle Future Uncertainty
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3025988Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for marin teknikk [3410]
Sammendrag
Skipseiere står i dag overfor et betydelig problem når de bestiller skip. Nye utslippsreguleringer tvinger eldre skip til å redusere motorkraften eller gjøre kostbare ombygginger. Reguleringene vil bli strengere og strengere for hvert år. Det skaper usikkerhet for redere som bestiller nye skip i dag. Plutselige endringer i utslippsreguleringene kan føre til ombyggingsbehov for skipene. Denne studien tar sikte på å finne ut hvordan et skip kan forberedes for en mulig fremtidig ombygging. Den undersøker de økonomiske besparelsene ved å forberede skipet på en slik ombygging. Oppgaven fokuserer på forberedelser gjort under bygging av store flytende naturgass (LNG)-skip. Ulike aspekter ved LNG-skip og LNG-frakt undersøkes for å finne de mest kritiske aspektene. Markedets forventninger og tilgjengelig teknologi for ombyggingene identifiseres deretter. Opsjonsteori brukes sammen med Epoch-Era Analyse for å analysere og finne verdien av de ulike ombyggingsalternativene.Resultatene tyder på at dersom en skal forberede skipet for en ombygging, bør det være for et drivstoffbytte fra LNG til ammoniakk. Den forventede tiden fra bygging til ombygging av skipet gjør imidlertid besparelsene av forberedelse små. Skipet vil sannsynligvis kunne kjøre på LNG i minst ti år før ombygging. Nåverdien av mulige besparelser ti år frem i tid er ikke store nok til å rettferdiggjøre de økte bygge kostnadene for å forberede skipet til en ombygging. Da er det bedre å ta hele kostnaden ved den eventuelle ombyggingen. Shipowners currently face a significant problem when ordering ships. New, stricter regulations force older ships to reduce power or do expensive retrofits. The regulations will get stricter and stricter every year. It creates uncertainty for shipowners ordering ships today. New regulations can lead to early retrofit needs. This study aims to determine how a ship can be prepared for a future retrofit. It investigates the lifetime cost savings of such a preparation. In this context, we primarily focus on preparations done during the construction of large Liquid Natural Gas (LNG) carriers.Different aspects of LNG carriers and the LNG trade are researched to find the most critical aspects. The market expectations and available technology for the retrofits are then identified. Real options theory is used together with Epoch-Era Analysis for analyzing and valuing retrofit options.The results suggest that if the ship is prepared for a retrofit, it should be for a fuel switch from LNG to ammonia. However, the long time until a retrofit makes a preparation unfavorable. The ship will likely be able to run on LNG for at least ten years before the switch. The present value of potential savings ten years into the future is insufficient to justify today's excess investment into retrofit preparations.