Implementering av bærekraftsstrategi i et eiendomsselskap
Abstract
Det stilles stadig høyere krav til at bedrifter prioriterer bærekraft og samfunnsansvar i sin strategi. Bærekraftsmål er gjerne komplekse da både miljømessige-, sosiale- og økonomiske aspekter er inkludert. I den forbindelse er det interessant å studere hvordan ledelsen benytter styringssystemer ved implementering av bærekraftsstrategi. Vi har derfor utarbeidet følgende problemstilling:
«Hvordan benyttes styringssystemet ved implementering av bærekraftsstrategi og hva oppleves som de viktigste utfordringene?»
For å besvare vår problemstilling har vi gjennomført en kvalitativ casestudie av KLP Eiendom, som har en ambisiøs bærekraftsprofil. Vi har gjennomført sju dybdeintervjuer av ledere med ulike ansvarsområder. For å oppnå en mer nyansert forståelse av bærekraftsstrategien i caseorganisasjonen, har vi benyttet relevante dokumenter som tilleggsdata. Vi har drøftet problemstillingen i lys av ulike teoretiske perspektiver. Her har blant annet det teoretiske rammeverket Levers of Control, presentert av Robert Simons (1995a), vært sentralt.
Våre funn viser at ledelsen benytter trossystemet som det viktigste virkemiddelet for å implementere selskapets bærekraftsstrategi. I tillegg benyttes grensesystemet for å minimere risiko. Konkrete verktøy er budsjett, miljøhandlingsplan og fullmaktsregler, som skal definere et handlingsrom for de ansatte. Vi finner flere funn som indikerer at beslutningen om å involvere ansatte i utformingen av miljøhandlingsplan og mål, har vært et viktig virkemiddel for å lykkes med strategiimplementeringen. Videre tilsier våre funn at selskapet har lav diagnostisk måling for enkelte KPIer relatert til bærekraft. Dette kan sees i sammenheng med utfordringen tilknyttet operasjonalisering av bærekraft.
Litteraturen viser til at selskaper kan ha utfordringer med å balansere kortsiktig inntjening og en langsiktig bærekraftstrategi. Et sentralt funn er at våre informanter ikke opplever dette dilemmaet, noe som kan relateres til selskapets sterke trossystem. Videre har vi hovedutfordringen, som knytter seg til at KLP Eiendom er avhengig av et samarbeid med sine kunder for å nå bærekraftsmål. En følge av utfordringen er at ledelsen ikke kan benytte styringsmekanismene eksternt mot kundene, på samme måte som de gjør internt. Dette er en kompleksitet som ikke belyses eksplisitt i Simons (1995a) sitt rammeverk. Today's companies are facing high demands to prioritize sustainability and social responsibility. Sustainability goals are often complex because they include both environmental-, social- and financial aspects. Therefore, we find it interesting to study how managers use management control systems to implement a sustainability strategy. We have formulated the following research question:
“How is the management control system used to implement a sustainability strategy and what are perceived as the most important challenges?”
To answer our research question, we have conducted a qualitative case study of KLP Eiendom, a company with an ambitious sustainability profile. We have conducted seven in-depth interviews with managers who have different responsibilities. To achieve a complete understanding of the sustainability strategy, we have used relevant documents as additional data. We have addressed the research question using various theoretical perspectives. We have chosen to use the framework Levers of Control presented by Robert Simons (1995a).
Our findings suggest that managers use belief systems as the most important instrument to implement the company's sustainability strategy. Managers also use boundary systems to minimize risk. Specific tools are budget, environmental action plan and proxy rules. These tools are supposed to define employees' limits. The decision to involve employees in the development of the environmental action plan and goals, have been crucial to succeed with the implementation. Furthermore, our findings indicate that the company has low diagnostic measurement of KPIs´ related to sustainability. This can be seen in connection with the challenge with operationalization of sustainability.
The literature indicates that companies may have challenges with balancing short-term earnings and a long-term sustainability strategy. Our empirical findings indicate that our informants don't experience this dilemma. That's because of the company's strong belief system. The main challenge we have discovered is related to the fact that KLP Eiendom is dependent on collaboration with the customers to achieve their sustainability goals. A consequence of the challenge is that managers are not able to use control systems externally in the same way as they use them internally. This complexity is not included in Simons' (1995a) framework.