Publikums forventninger til bærekraftig drift ved Trondheim kino
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3025436Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker hva slags bærekraftsinnsats lokalbefolkningen forventer av Trondheim Kino. For å svare på dette spørsmålet har jeg utført dybdeintervjuer av fem kinogjengere for å se på verdien av bærekraftig kinodrift fra et brukerperspektiv.
Resultatene viste at respondentene generelt føler stort engasjement og stor ansvarsfølelse når det gjelder bærekraftsspørsmål, men at dette ikke alltid gjenspeiles i deres hverdagslige atferd. Trondheim Kinos brukere har ikke nødvendigvis spesifikke krav eller forventninger til kinoenes bærekraftsarbeid, men forventer generelt at de skal drive bærekraftig. Dette kom spesielt til uttrykk da de fikk vite at Trondheim kommune er kinoeier.
Fra Trondheim Kinos perspektiv understreker denne oppgaven behovet for å involvere publikum for å øke bevisstheten om kinoenes bærekraftsarbeid, og at dette engasjementet må gjøres aktivt, for eksempel gjennom kundetilfredshetsundersøkelsen de utfører annethvert år. This paper examines what kind of sustainability efforts the local population expects from Trondheim Kino.
To answer this question, I have performed in-depth interviews of 5 moviegoers to look at the value of sustainable movie theater operation from the users' perspective.
My results showed that in general, the respondents feel a great deal of commitment and feeling of responsibility regarding sustainability issues, but that this is not always reflected in their everyday behavior. Trondheim Kino’s users do not necessarily have specific demands or expectations when it comes to the movie theaters’ sustainability efforts, but in general expect them to perform sustainably. This was especially expressed when they learned that Trondheim municipality is the movie theater owner.
From Trondheim Kino’s perspective, this thesis emphasizes the need to involve their audience to raise awareness of the movie theaters’ sustainability efforts, and that this involvement has to be done actively, e.g. through their biennial customer satisfaction survey.