Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWahl, Aud Marit
dc.contributor.authorFattnes, Sina
dc.contributor.authorHogna, Helene Belsvik
dc.contributor.authorNyhus, Ingrid Helene
dc.date.accessioned2022-10-07T17:30:11Z
dc.date.available2022-10-07T17:30:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116072287:116131607
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024652
dc.description.abstractGod ledelse er viktig for å skape en felles organisasjonskultur, utvikle ansatte, oppnå strategiske mål og sikre økonomisk levedyktighet. Ledelse og ledelsesutvikling er derfor en svært viktig prioritering for mange organisasjoner. Ledelsesutvikling kan gjennomføres på ulike måter, blant annet gjennom ledelsesutviklingsprogram. Denne oppgaven utforsker følgende overordnede problemstilling: Hvordan evaluere ledelsesutviklingsprogram i organisasjoner?. Dette gjøres ved å undersøke tre forskningsspørsmål: 1) Hva ønsker organisasjoner å oppnå med ledelsesutviklingsprogram og hvordan samsvarer dette med eksisterende rammeverk for evaluering, 2) når og hvordan burde organisasjoner evaluere ledelsesutviklingsprogram og 3) hvorfor evaluering av ledelsesutvikling oppleves som komplekst i organisasjoner. For å undersøke dette brukes en kvalitativ casestudie av et norsk industrikonsern. Oppgavens primærdata er intervju med 16 ledere og HR-ansatte i bedriften. Det empiriske materialet har gitt dypere forståelse for hvordan en organisasjon gjennomfører og evaluerer sine ledelsesutviklingsprogram, og hva de opplever som utfordringer med evaluering. Oppgaven identifiserer ulike aspekter ved evaluering av ledelsesutvikling i lys av de tre forskningsspørsmålene. For det første kan organisasjoner ta utgangspunkt i eksisterende rammeverk og modeller for evaluering, men tilpasse evalueringen basert på programmets innhold, kontekst og organisatoriske karakteristikker. For det andre bør organisasjoner anse evaluering som en prosess og kombinere flere metoder for å innhente nyansert informasjon. For det tredje vil inkludering av interessenter og systematisering av evalueringsprosessen være viktig. Dette vil kunne bidra til å undersøke om ledelsesutviklingsprogram dekker ulike interessenters behov og samsvarer med den overordnede strategien i organisasjonen.
dc.description.abstractGood leadership is important in order to create a common organizational culture, develop employees, achieve strategic goals and to ensure financial viability. Leadership and leadership development is therefore an important priority for organizations. Leadership development can be performed in different ways, for instance through leadership development programs. This study explores the following thesis: How to evaluate leadership development programs in organizations?. This is done by investigating three research questions: 1) What do organizations want to achieve with leadership development programs and how does this cohere with existing frameworks for evaluation, 2) when and how should organizations evaluate leadership development programs, and 3) why evaluation of leadership development is perceived as a complex process in organizations. In order to investigate the research questions, a qualitative case study of a Norwegian industrial company has been conducted. The primary data of the study are interviews with 16 leaders and HR employees in the case company. The empirical material has provided a deeper understanding of how an organization implements and evaluates its leadership development programs, and what they experience as challenges with evaluation. The study identifies various aspects of evaluation of leadership development in light of the three research questions. Firstly, organizations can use existing evaluation frameworks and models, while aligning the evaluation with the program’s content, context, and organizational characteristics. Secondly, organizations should consider evaluations as a process and it is propitious to combine several methods in order to obtain nuanced information. Thirdly, inclusion of stakeholders and systematization of the evaluation process will be important. This could contribute to investigating whether leadership development programs fulfill the needs of various stakeholders and correspond to the overall strategy in the organization.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelsesutvikling og verdiskaping i organisasjoner: En kvalitativ casestudie om evaluering av ledelsesutviklingsprogram
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel