Stochastic Network Design Modelling for Decarbonization of the Norwegian Freight Transportation System
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023764Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven presenterer vi en model for dekarbonisering av det norske godstransportnettverketover tid. Problemet innebærer å allokere flyt av varer mellom norske fylker og utenlandske soner til ulike transportformer og drivstoff. Dette er gjort på en måtesom garanterer en løsning som etterkommer utslippsreduksjonskravene som den norskeregjeringen har forpliktet seg til gjennom Parisavtalen. Dekarbonisering oppnås gjennominnfasing av nye, bærekraftige drivstoff, som er begrenset med tanke på teknisk modenhet,skalerbarhet, nødvendig infrastruktur og mulig innfasingsrate inn i den eksisterendeflåten. Investeringer i infrastruktur muliggjør en økning i bruken av visse transportformerog drivstoff.
Problemet er modellert som en stokastisk og strategisk nettverksdesignmodell for godstransportmed flere transportformer. Modellen innehar elementer fra modellering avenergisystemer, slik som eksplisitte utslippsrestriksjoner og begrensninger relatert til hvormodne nye drivstoffteknologier er. Modenhetsnivået for ulike drivstoff er ukjent og derformodellert på en stokastisk måte slik at modellen tar hensyn denne usikkerheten når her-og-nå-beslutningene skal tas. Så vidt vi vet, er det å inkludere utslippsrestriksjoner, samtmuligheten for å benytte flere kombinasjoner av transportformer og drivstoff, noe somikke er blitt gjort før innen transportmodellering. Transportmodeller med stokastiskemodenhetsnivåer for ulike drivstoff er heller ikke funnet i den tilgjengelige litteraturen.
Vi tester modellformuleringen vår på en casestudie som inkluderer all etterspørsel av godstransporti Norge, både innenlands og internasjonal transport til og fra landet. Realistiskedata for etterspørsel, kostnader, kapasiteter og utslippsfaktorer er samlet inn fra flere kilderog systematisert for casestudiet. Resultatene våre viser at en total dekarboniserting avdet norske transportsystemet innen 2050 er nærmest umulig å oppnå. Dette skyldes ihovedsak at nye, bærekraftige drivstoff ikke blir modne nok til å møte all etterspørsel.Resultanene våre peker på sjøtransport som den mest ideelle transportformen, både forinnenriks og internasjonal transport, og på ammoniakk som den mest kostnadseffektive avde miljøvennlige drivstoffene innen sjøtransport. Vi observerer at store investeringer i jernbaneinfrastrukturgjennomføres i den stokastiske modellen, men ikke i den deterministiskeversjonen av modellen. Dette tyder på at den stokastiske modellen fanger opp elementerved problemet som det deterministiske modellen ikke gjør, og at jernbaneinvesteringer giren mer fleksibel løsning, uavhengig av realiseringen av de usikre modenhetsnivåene. In this thesis we present the problem of modelling decarbonization of the Norwegian freighttransportation system over time. The problem entails assigning the flow of goods betweenNorwegian counties and international zones to modes and fuels. This is done in a way thatensures a solution with minimal system costs that complies with the emissions constraintsthe Norwegian government has committed to through the Paris Agreement. Decarbonizationis achieved through increased usage of sustainable fuels, which are constrained interms of their technical maturity, scalability, needed infrastructure and how quickly theycan be phased into the existing fleet of vehicles. Investments in infrastructure allow for agreater usage of certain modes and fuels.
The problem is modelled as a stochastic strategic multi-modal freight transportation networkdesign model, with added elements from energy system modelling such as explicitemission constrains and maturity limits on new technologies. The maturity limits areuncertain and are thus modelled in a stochastic manner, which allows the model to takethis uncertainty into account when making the first-stage decisions. Including emissionconstraints and the possibility of using multiple mode-fuel combinations has not yet beendone in freight transport modelling to the best of our knowledge. Freight transport modelswith stochastic fuel maturities are also not found in the available literature.
We test our model formulation on a case study where all demand for freight transportin Norway is included, both domestic transport and all international transport to andfrom the country. Realistic data for demand, costs, capacities and emission factors weregathered from multiple sources and systematized for our case study. Our results showthat a complete decarbonization of the Norwegian transportation system by 2050 is nearimpossible to achieve. This is mainly due to the maturity of new sustainable duels beingtoo low to cover all demand. Our results indicate that sea is the preferred mode oftransportation, both internationally and domestically, and that ammonia is the most costeffectivenew fuel for sea transport. We also observe that considerable investments in railinfrastructure are made in the stochastic model, though not in a deterministic version ofthe model. This suggests that the stochastic approach captures elements of the problemthat the deterministic model fails to do, and that rail investments ensures added flexibilityno matter the realization of fuel maturities.