Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElvenes, Bjørn Otto
dc.contributor.authorDelgado, Luis
dc.date.accessioned2022-10-04T17:21:31Z
dc.date.available2022-10-04T17:21:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116381271:116549624
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023760
dc.description.abstractWork From Home (WFH) er en ordning som ble vanlig med ankomsten av Covid-19-pandemien. Nå som pandemien nærmer seg slutten, så har flere ansatte i forskjellige bransjer vært lite ivrige etter å komme tilbake til sine tradisjonelle arbeidsmiljøer. Det virker som denne ordningen er kommet for å bli. Litteratur om temaet har viet lite oppmerksomhet til opplevelsen av akademikere som jobber hjemmefra. For å bidra til denne knappe litteraturen, er denne utforskende forskningen hensikten vil være todelt: å undersøke og forstå hovedutfordringene som akademikere står overfor mens man jobber hjemmefra, og for å finne ut om akademikere i myke og harde disipliner opplever WFH på samme måte. I denne kvalitative studien ble data samlet inn fra åtte akademikere, fra syv av de ni fakultetene ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU); disse dataene ble innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer via Microsoft Teams. Denne tilnærmingen ga ærlige beretninger om forskning, digital undervisning og WFH som helhet. Den interview data ble transkribert og kodet og funnene ble sammenlignet med eksisterende litteratur om temaet. Funnene indikerer at hovedutfordringene identifisert av akademikere inkluderer: (1) mangel på en dedikert arbeidsplass hjemme, (2) prøver å opprettholde en balanse mellom arbeid og privatliv, (3) profesjonell isolasjon, (4) økt arbeidsmengde, (5) mangel på organisatorisk støtte, (6) økning av digital kommunikasjon. Når det gjelder akademikere i myke og harde disipliner opplever WFH i på samme måte indikerer funnene at forskere innen myke felt opplever bedre forskningsproduktivitet og oppfatter faglig isolasjon som en større utfordring sammenlignet med sine motparter i harde disipliner. Når det gjelder digital undervisning, var akademikere i både myke og harde disipliner enige at undervisning hjemmefra var en uengasjerende og tom opplevelse. Fremtidig forskning bør fokusere på å forstå akademikere ut fra deres oppgaver fremfor på deres studieretning, som akademiker disipliner er ikke homogene og en akademikers spesifikke plikter er en større bestemmende faktor for hvordan de opplever denne arbeidsordningen.
dc.description.abstractWork From Home (WFH) is an arrangement that became commonplace during the COVID-19 pandemic. Now that the pandemic is drawing to a close, employees in many industries have not been eager to flock back to their traditional work environments, and it seems this work arrangement is here to stay. Literature on the topic has paid little attention to the experience of academics working from home. To contribute to this scarce literature, the purpose of this exploratory research will be twofold: to investigate and understand the main challenges that academics face while working from home, and to determine whether academics in soft and hard disciplines experience WFH in the same manner. In this qualitative study, data was collected from eight academics from seven of the nine faculties at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU); this data was acquired through semi-structured interviews via Microsoft Teams. This approach provided candid accounts regarding research, digital teachings, and WFH as a whole. The interview data was transcribed and coded and the findings were compared with existing literature on the topic. The findings indicate that that the main challenges identified by academics include: (1) lack of a dedicated workspace at home, (2) trying to maintain a work/life balance, (3) professional isolation, (4) increased workload, (5) lack of organizational support, (6) proliferation of digital communication. As for whether academics in soft and hard disciplines experience WFH in the same manner, the findings indicate that scholars in soft fields experience better research productivity and perceive professional isolation as a bigger challenge compared to their counterparts in hard disciplines. In terms of digital teaching, academics in both soft and hard disciplines agreed that teaching from home was an unengaging and vapid experience. Future research should focus on understanding academics based on their tasks rather than on their field of study, as academic disciplines are not homogeneous and an academic’s specific duties are a bigger determinant of how they experience this work arrangement.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAcademics Working from Home - Experiences & Challenges to Academic Work
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel