Show simple item record

dc.contributor.advisorMyrstad, Anne Marit
dc.contributor.authorRutledal, Stein-Erik
dc.date.accessioned2022-10-01T17:26:00Z
dc.date.available2022-10-01T17:26:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104597790:50693486
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023126
dc.description.abstractI denne oppgaven ser vi på hvordan modernistiske norske filmer i perioden 1959 til 1970 var inspirert av den franske nybølgens estetikk og tematikk. Den franske nybølgen tok filmlandskapet med storm på slutten av 1950 og starten av 1960 tallet og ble et globalt fenomen. I hvilken grad kan vi spore etterdønningene av den i de norske filmene fra denne perioden? Gjennom en analyse av filmforfatterskapene til de tre store håpene for norsk film i denne perioden: Erik Løchen, Rolf Clemens og Pål Løkkeberg prøver vi å finne ut i hvilken grad det oppstod en norsk nybølge og hva dens ettermæle er.
dc.description.abstractIn this paper we are going to examine how the Norwegian modernist films in the period between 1959 and 1970 were inspired by the themes and aesthetics of the French new wave. The French new wave too the film scene by storm in the late 1950s and early 1960s and became a global phenomenon. To what degree can trace the backwash of this wave in the Norwegian films of this period? Through analysis of the filmographies of the three bright Norwegian hopefuls of this time: Erik Løchen, Rolf Clemens and Pål Løkkeberg we will try to discover to what degree there was a Norwegian new wave and what its legacy has become.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen norske nybølgen - I hvilken forstand kan vi snakke om en franskinspirert nybølge i norsk filmproduksjon på 1960-tallet?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record