Show simple item record

dc.contributor.advisorVerhulst, Ellie
dc.contributor.advisorAaboen, Lise
dc.contributor.authorLangfeldt, Ann Cathrin
dc.contributor.authorGjertsen, Maren Sofie Ovea
dc.contributor.authorNeset, Ive Susanne Sigvartsen
dc.date.accessioned2022-10-01T17:24:37Z
dc.date.available2022-10-01T17:24:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116470872:116749083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023095
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSirkulære oppstartsbedrifter spiller en viktig rolle i skiftet mot en sirkulær økonomi. For at sirkulære oppstartsbedrifter skal kunne levere sin sirkulære verdi, kreves det samarbeid med ulike aktører. Sirkulære oppstartsbedrifter er derfor avhengig av samarbeid for å kunne overleve, og initieringen blir uthevet som spesielt viktig for videre suksess i samarbeidet. Til tross for dette, har lite oppmerksomhet vært rettet mot initieringsfasen av samarbeid innenfor sirkulær økonomi i eksisterende litteratur. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan sirkulære oppstartsbedrifter initierer samarbeid. For å bidra til å dekke litteraturgapet er to forskningsspørsmål formulert: 1) Hvordan ser initieringsprosessen for samarbeid ut fra norske sirkulære oppstartsbedrifter sitt ståsted? 2) Hvordan påvirker sirkulære distinksjoner initieringsprosessen i norske sirkulære oppstartsbedrifter? For å få innsikt i samarbeid og initieringsprosessen, er det blitt brukt eksisterende litteratur fra fagfeltene relasjonslitteratur og sirkulær økonomi. For å oppfylle studiens formål videre ble det gjennomført en flercasestudie av seks ulike sirkulære oppstartsbedrifter, på tvers av industrier og størrelse. Dataene ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer, og ble analysert med hjelp av å kombinere to teoretiske rammeverk fra litteraturen. Forskningsprosessen har vært abduktiv, der forfatterne beveget seg mellom litteraturen og dataen. Resultatene fra den innsamlede dataen viser at initieringsprosessen for sirkulære oppstartsbedrifter ikke er så ulik rammeverk fra relasjonslitteraturen, men det er visse sirkulære distinksjoner som viser seg å være skille initieringen i sirkulære oppstartsbedrifter. Det ble funnet sirkulære distinksjoner som påvirket initieringsprosessen i ulik grad og hadde ulike tilstedeværelse i de studerte sirkulære oppstartsbedriftene. Fire sirkulære distinksjoner relatert til det sirkulære verdiforslaget viste seg å påvirke initieringsprosessene hos oppstartsbedriftene. Videre er et tilpasset rammeverk for initiering av samarbeidsforhold for sirkulære oppstartsbedrifter foreslått. Rammeverket inkluderer utvidelse av prosessmodellen og samkjøring av sirkulære mål som en delprosess. Totalt sett har studien bidratt til den nåværende forståelsen av hvordan sirkulære oppstarter initierer samarbeidsforhold og hvordan sirkularitet påvirker prosessen ved å gi nyttig innsikt i hver delprosess av initieringsprosessen.
dc.description.abstractCircular startups play an important role in the shift towards a circular economy. In order for circular startups to be able to deliver their circular value, collaboration with various actors is required. Circular startups are therefore dependent on collaboration to survive, and the initiation process is highlighted as crucial for later collaborative success. Despite this, little attention has been paid to the initiation phase of collaborations in the existing circular economy literature. The purpose of this thesis has been to investigate how circular startups initiate collaborations. To cover the literature gap, two research questions have been formulated: 1) What does the collaboration initiation process look like from the perspective of Norwegian circular startups? 2) How do circular distinctions affect the collaboration initiation process in Norwegian circular startups? In order to gain insight into the collaboration and the initiation process, existing literature from the disciplines of relational literature and circular economy has been used. To further fulfill the purpose of the study, a multi-case study was conducted of six different circular start-up companies, across industries and sizes. The data were collected through semi-structured interviews, and were analysed using two theoretical frameworks from the literature combined. The research process has been abductive, with the authors moving between the literature and the data. The results from the collected data show that the initiation process for circular startups is not so different from the framework from the relational literature, but there are certain circular distinctions that turn out to be different from the initiation in circular startups. The identified circular distinctions affected the initiation process to varying degrees and had different presence in the circular startups studied. Four of the circular distinctions related to the circular proposition proved to affect the initiation processes in the circular startups. Furthermore, an adapted framework for initiating collaborations for circular startups has been proposed. This framework includes an expansion of the process model and adding circular goal alignment as a subprocess. Overall, the study has contributed to the understanding of how circular startups initiate collaborative relationships and how circularity affects the process by providing useful insights into each subprocess of the initiation process.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCollaboration Initiation in a Circular Economy: Perspectives from Norwegian Circular Startups
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record