Barriers that businesses experience when implementing a circular business model: A Qualitative Multiple Case Study of how Norwegian businesses work with barriers when contributing to their own and other actors ́circular business models
Description
Full text not available
Abstract
Sirkulære forretningskonsepter har blitt stadig mer populære de siste årene som et verktøy til å bli mer bærekraftige. Bedrifter står overfor ulike utfordringer når det gjelder å implementere, tilpasse eller bidra til sirkulære forretningsmodeller (SFM) og sirkulær økonomien (SØ). Interne og eksterne barrierer er de to typene barrierer som kan møtes ifølge litteraturen og funnene i studiet. Disse barrierene har en effekt, og det er mulig at bedrifter ikke vil bruke CBM i sin virksomhet som et resultat dette. Denne forskningen fokuserer på hvordan disse barrierene påvirker selskapets kunder, partnere, muligheter og utvikling.
Hvordan dette studiet bidrar til litteraturen og forskning er å undersøke bedrifter med ulike omstendigheter og fra ulike bransjer, for å finne ut hvordan funnene fra litteraturen og empiriske funn stemmer overens. Fordi det er få studier om selskap som implementerer SFM og SØ, gir dette mer data å analysere innen dette studiet.
Studien bruker funnene fra tilgjengelig literatur og empiriske funn i en “multiple case study” av hvordan ni ulike norske selskaper møter de eksisterende barrierene i forsøket på å bruke SFM. Empirien samles inn med en semistrukturert intervjuguide og dataene presenteres og analyseres i både “within-case” analyse og “cross-case” analyse.
Funnene/resultatene illustrerer hvordan bedrifter prioriterer bevissthet, ekspertise og ressurser. Ressursene utnyttes som en fellesnevner for både interne og eksterne barrierer, og de har ulike betydninger for ulike virksomheter. Funnene indikerer også hvordan utnyttelse av samarbeid og økosystemer kan være gunstig for alle organisasjonene som er med i forskningen.
For videre forskning har forfatteren fastslått at selskapets modenhetsnivå kan ha innvirkning på studiens funn. Hvis modenhetsnivået undersøkes før intervjuet, kan dette føre til flere verifiserte funn i fremtidige studier. For det andre, kommer betydningen av å bekrefte funnene ved å intervjue med flere bedriftsrepresentanter. Dette kan bidra til mer troverdighet og validering. Bedriftene er enige om å være klare til å bidra med sirkulære tilbud, både med kunder og innad i organisasjonen. Nøkkelen er å finne en løsning for å komme seg rundt barrierene uten å forårsake skade på firmaet. Circular business concepts have been increasingly popular in recent years as a means of becoming more sustainable. Businesses confront various challenges when it comes to implementing, adapting, or contributing to circular business models (CBM) and circular economies (CE). Internal and external barriers are the two types of barriers that might be faced, according to the literature review and findings in this study. These barriers have an effect, and it's possible that firms won't use CBMs in their operations as a result of them. This research focuses on how these barriers affect the company's clients, partners, opportunities, and development.
The study contributes to the literature and research is to examining firms under various circumstances to determine how the findings from literature and empirical findings align. Because there are few studies within organizations implementing CB and CE, this provides more data to analyze within this study.
The study uses the findings from the literature review and empirical findings in a multiple case study of how nine different Norwegian companies face the existing barriers in the attempt of using CBMs. The empirical data is collected with a semi-structured interview guide and the data is presented and analyzed in both within-case analysis and cross-case analysis.
The findings/results illustrate how firms prioritize awareness, expertise, and resources. The resources are utilized as a common denominator for internal and external barriers, and they have various meanings for different companies. The findings also indicate how the utilization of cooperation and ecosystems may benefit all of the organizations included in the research.
For further research, the author has determined that the company's maturity level can have an impact on the study's findings. If the maturity level is examined before the interview, this might lead to more verified findings in future studies. Second, the significance of confirming the findings by interviewing more corporate representatives. This could contribute to more credibility and validation. The firms agree to be ready to contribute with circular offers, both with customers and inside the organization. The key is to discover a solution to get around the barriers without causing damage to the firm.