Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAaboen, Lise
dc.contributor.authorIrgens, Sophie Hopland
dc.contributor.author
dc.contributor.authorSolheim, Kaja Juel
dc.date.accessioned2022-10-01T17:24:28Z
dc.date.available2022-10-01T17:24:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116470872:116749095
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023088
dc.description.abstractI dagens raskt voksende digitale og dynamiske forretningslandskap anses data for å være blant de aller mest verdifulle ressursene et selskap kan være i besittelse av. Som en del av det strategiske skiftet mot et mer bærekraftig samfunn, la Det norske Stortinget nylig frem en stortingsmelding der betydningen av datadeling mellom selskaper ble vektlagt. Stortingsmeldingen tydeliggjorde blant annet at nyetableringer vil stå sentralt for å akselerere utviklingen av innovative løsninger for framtidens samfunn. Et fundamentalt problem som reiser seg i den sammenheng er at nyetablerte virksomheter har, i motsetning til de store og etablerte selskapene, svært begrenset tilgang til data, noe som gjør skalering og vekst mot stordriftsfordeler desto vanskeligere. En lovende løsning på problemet baseres på deling av data gjennom strategiske samarbeid mellom nyetablerte og etablerte selskaper for å på den måten skape positive synergieffekter. Slike samarbeid er dog ikke problemfrie, og eksisterende forskning har viet lite oppmerksomhet til å dokumentere og forstå relasjonsutviklingen mellom nyetablerte og etablerte virksomheter som deler data. Dette vanskeliggjør datadeling da selskaper ikke har nok kunnskap om hvilke faktorer som er prekære for å kunne utvikle slike fruktbare samarbeid. Den overordnede målsettingen for denne masteroppgaven er derfor å kartlegge hvordan nyetablerte og etablerte firma håndterer samarbeid der det deles data og hvilke faktorer som påvirker utviklingen av forretningsrelasjonene. For å belyse dette gjennomførte vi en enkeltstående kasusstudie av et nyetablert og etablert selskap, med informanter fra begge selskaper. Tatt i betraktning at forholdet mellom selskapene var asymmetrisk, bygget studien på litteratur og begreper som omhandler asymmetri. Funnene ble analysert ved bruk av et teoretisk tre-lags rammeverk for å forstå selskapenes aktivitetskoblinger, aktørbindinger og ressursbånd. Funnene ble sett i lys av Fords fem variabler, med den hensikt å kartlegge hvordan forholdet deres har utviklet seg over tid. Vi finner at etablering og anvendelse av felles avtaleverk og høy grad av tillit fra begge parter er sentrale forutsetninger for vellykkede strategiske datadelings-samarbeid. Vi finner en omvendt utvikling i tillitsgrad og avstand mellom de to interessentene, som strider med Fords hypotese om at tillit øker, og avstand mellom parter reduseres, over tid. Uavhengig av om disse variablene er tilstede fra begynnelsen i et samarbeid, eller om de utvikles over tid, er det avgjørende å evaluere og kontinuerlig arbeide med å forbedre dem for å sikre langsiktige og bærekraftige samarbeid. Studien bidrar til å styrke forståelsen av hvordan nyetablerte og etablerte selskaper samarbeider når det deles data som ressurs, og hvilke faktorer som påvirker relasjonen mellom dem over tid.
dc.description.abstractIn a rapidly shifting digital business landscape, data is widely considered to be among the most valuable resources a firm can possess. As part of a strategic shift towards a transition to a sustainable society and economy, the Norwegian parliament recently highlighted the importance of sharing data between firms. It was also said that to expedite the transition by innovative solutions, one should look to new ventures. The fundamental issue at hand is that, in comparison to large and established organizations, new ventures have limited access to data, making scaling and growth towards economies of scale all the more difficult. A solution to this predicament is creation of synergies through data sharing between new ventures, and established ones. However, these strategic collaborations are not without their accompanying difficulties. In the existing literature on relationship development between new and established firms, only a limited amount of focus has been given to understand how the process of exchanging data develops, and what factors are important to create a fruitful collaboration. Hence, this master thesis seeks to investigate how new ventures and established companies manage their collaborative efforts to share data and what affects their relationship. To fully comprehend how a relationship between a new venture and an established firm evolves through data-sharing collaboration, we conducted a single case study with informants from both sides of the table. Considering that the relationship between the new venture and the established firm were asymmetric in terms of competence, resources, and size, the study was built on literature concerning the concepts of asymmetry. The findings were analyzed using a three-layered theoretical framework to understand their activity links, actor bonds, and resource ties, along with Ford's five variables to determine how their relationship has evolved over time. We find that the prominent prerequisites for a successful data collaboration are the establishment and utilization of joint agreements and a high level of trust from both parties under these conditions.​​ Contrary to Ford's hypothesis, the study found an inverted development of trust and distance between the two stakeholders, which contradicts Ford's assertion that trust increases and distance between the parties reduce over time. Regardless of whether these variables are present from the beginning or evolve over time, it is critical to evaluate and seek to continuously improve them in order to ensure long-term sustainable data collaborations. Hence, the study represent novel insights into current understanding of how new ventures and established companies collaborate when sharing data as a resource, and what factors influence the relationship between them.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Process of Sharing Data in an Asymmetric Context - The Synergy in Product and Process Development
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel