Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOddane, Torild A.
dc.contributor.authorQvarme, Anna
dc.contributor.authorDahl-Aabakken, Hedvig
dc.date.accessioned2022-09-20T17:23:04Z
dc.date.available2022-09-20T17:23:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112634421:114115958
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019974
dc.description.abstractAnsattes kompetanse er for virksomheter en viktig ressurs for å sikre verdiskapning og måloppnåelse. Fokus på å ivareta ansattes kompetanse er vel så viktig for individet selv, og kan medføre en opplevelse av tilstrekkelighet og motivasjon i møte med sine arbeidsoppgaver. I teorien presenteres kompetanseutvikling og kompetansemobilisering som to sentrale metoder for å forvalte eksisterende kompetanse. I denne masteravhandlingen tar vi for oss individuelle opplevelser av kompetanseutvikling og kompetansemobilisering, og undersøker følgende problemstilling: Hva kjennetegner arbeidet med utvikling og mobilisering av ansattes kompetanse i en kommunal fagenhet? For å besvare problemstillingen er det gjennomført en kvalitativ studie med intervjuer av elleve informanter fra en bestemt kommunal fagenhet. Datainnsamlingen foregikk som individuelle dybdeintervjuer av både ledere og ansatte, og har gitt oss et rikt empirisk grunnlag for videre analyse. Sammen med teori om kompetanse, kunnskapsorganisasjoner, kompetanseutvikling og kompetansemobilisering har studiens empiriske funn blitt grundig analysert for å komme frem til en konklusjon på vår problemstilling. I fagenheten kjennetegnes kompetansearbeidet ved eierskap og identitet, tilhørighet og medbestemmelse og kommer i stor grad til uttrykk gjennom sentrale funn fra studiens analyse. Uformell læring er fremtredende i kompetanseutvikling hos de ansatte, og undergraver noe av fokuset på formell kompetanseutvikling. Kunnskapsdeling og samarbeid både på tvers av og innad i faglige team er viktig for både god utvikling og mobilisering av kompetanse, og er viktige elementer for tilhørighet til enheten og arbeidsmiljøet. Kompetansearbeidet kjennetegnes ved en kollektiv opplevelse av et felles ansvar mellom leder og ansatt og medbestemmelse ved eget kompetansearbeid er derav sentralt for samtlige ansatte. På bakgrunn av at de ansatte har høy faglig kompetanse og lang praksiserfaring kan enheten betraktes som en kunnskapsintensiv virksomhet. Derfor kjennetegnes arbeidet med utvikling og mobilisering av de ansattes kompetanse som både motiverende og ønskelig. Det medfører imidlertid noen utfordringer, og som sådan er viktig kjennetegn ved kompetansearbeidet. Det at fagenheten er en politisk styrt enhet og har et bredt faglig nedslagsfelt gjør det vanskelig å utarbeide et felles kompetanseløft. Vår studie tyder på at arbeidet med både utvikling og mobilisering av ansattes kompetanse er komplekst, men at begge tiltak har innvirkning på hverandre.
dc.description.abstractEmployees’ competence is considered an important resource for companies to ensure value creation and goal achievement. Maintenance of employees' competence is just as important for the employees themselves, to maintain motivation and sufficiency with work tasks. In theory, competence development and competence mobilization are presented as central methods for managing existing competence. In this master's thesis, we study individual experiences of competence development and competence mobilization, and examine the following problem: What are the characteristics of development and mobilization of employees' competence in a municipal professional unit? To answer the problem, a qualitative study has been carried out with interviews of eleven informants from a specific municipal professional unit. The data used is collected through individual in-depth interviews of both managers and employees and has given us a rich empirical basis for further analysis. To reach a conclusion to our problem, the study's empirical findings have been thoroughly analyzed in context with theory about competence, knowledge organizations, competence development and competence mobilization. Key findings from this study's analysis express that competence management in the professional unit is characterized by ownership and identity, belonging and employee-participation. Informal learning is prominent in competence development among employees and undermines some of the focus on formal competence development. Knowledge sharing and collaboration both across and within professional teams is important to achieve both good development and mobilization of competence. It is also important for an employee to experience a feeling of belonging to the unit and the working environment. Competence management is characterized by a collective experience of joint responsibility between manager and employee. Employee-participation in own competence management is therefore central to all employees. The professional unit is considered as knowledge-intensive, due to a high degree of professional skills and experience within the unit. Competence development and mobilization is therefore considered motivating and desirable. However, competence development entails some challenges that are important to be aware of. The professional unit is a politically controlled unit and has a broad professional arena, that makes it difficult to achieve a lift in competence collectively. Our study indicates that the work of both developing and mobilizing employees' competence is complex, but that both measures impact each other.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHjernen trenger jo litt påfyll
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel