Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValstad, Rita Almaas
dc.contributor.authorKroppan, Hanna Stav
dc.contributor.authorMyhren, Eirik Kilen
dc.date.accessioned2022-09-20T17:23:00Z
dc.date.available2022-09-20T17:23:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112634421:114455008
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019971
dc.description.abstractBedrifter må i økende grad forholde seg til samfunnets bærekraftige utvikling, og ta sin del av ansvaret i omstillingen mot en mer bærekraftig verden. Næringslivet pålegges å arbeide med bærekraft av norske og utenlandske myndigheter, og kunder setter stadig nye krav til bærekraftige produkter og tjenester. Samtidig anerkjenner bedrifter selv behovet for en bærekraftig omstilling. Denne masteroppgaven tar for seg hvordan en stor norsk bedrift gjennomfører sin bærekraftige omstilling, og hvordan den forholder seg til ulike faktorer i denne prosessen. Oppgaven har følgende overordnet problemstilling med to tilhørende forskningsspørsmål: Hva kjennetegner arbeidet med en bedrifts bærekraftige omstilling i norsk kontekst? 1. Hvordan forholder bedriften seg til eksterne faktorer i sin bærekraftige omstilling? 2. Hvordan forholder bedriften seg til interne faktorer i sin bærekraftige omstilling? For å besvare problemstillingen er det benyttet kvalitativ metode. Det er gjennomført en intensiv enkeltcasestudie med åtte semistrukturerte dybdeintervju. Casebedriften er en stor norsk leverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor, som gjennomgår endringer mot å bli en mer bærekraftig bedrift. Utvalgt teori og litteratur er hentet fra feltene bedrifters bærekraft, endring og organisatorisk endringsledelse for bærekraft, med fokus på organisasjonskultur. Hovedfunnene fra studien viser at eksterne interessenter er hoveddriverne av den bærekraftige omstillingen i denne casestudien, og bedriften endrer seg i stor grad reaktivt som følge av eksterne krav. Kunder er den viktigste eksterne faktoren for bedriftens arbeid med bærekraft, noe som ses i sammenheng med den norske konteksten. Internt mangler det initiativ til å jobbe proaktivt med bærekraft, som skyldes kjennetegn ved den eksisterende organisasjonskulturen og ledelsens tilnærming til å engasjere sine ansatte. I tillegg belyser studien den store makten offentlig sektor i Norge har på enkeltbedrifters bærekraftsarbeid, og følgelig viktigheten av at kravenes utforming og innhold stimulerer til et helhetlig perspektiv på bærekraft. Videre impliserer den også betydningen av en strategisk utarbeidelse av visjon og strategi som ikke bare fordrer reaktiv tilpasning, men bygger opp under et mer proaktivt internt arbeid med bærekraft.
dc.description.abstractOrganizations are increasingly affected by the sustainable development of society, and need to take their share of responsibility towards a more sustainable world. Organizations are required to work with sustainability by the Norwegian and foreign authorities, and customers are constantly placing new demands on sustainable products and services. At the same time, companies themselves recognize the need for a sustainable change. This master thesis addresses how a large Norwegian company implements its sustainable transition, and how it relates to various factors in this process. The thesis aims to answer the following main research question, followed by two associated sub-research questions: What characterizes the work of a company's sustainable transition in a Norwegian context? 1. How does the company deal with external factors in their sustainable transition? 2. How does the company deal with internal factors in their sustainable transition? To answer the research question, a qualitative method has been used. An intensive single- case study with eight semi-structured in-depth interviews has been conducted. The case company in question is a large Norwegian supplier of consumer goods to the private and public sector, which is undergoing changes towards becoming a more sustainable company. Selected theory and literature involves the fields of corporate sustainability, change and organizational change management for sustainability, with a focus on organizational culture. The main findings from the study show that external stakeholders are the main drivers of the sustainable transition in this case study, and the company acts reactive to changes as a result of external demands. Customers are the most important external factor for the company's work with sustainability, which relates to the Norwegian context. Internally, there is a lack of initiative to work proactive towards sustainability, which is due to characteristics of the existing organizational culture and the management's approach to engaging its employees. In addition, the study highlights the power of the public sector in Norway on individual companies' work with sustainability, and consequently the importance of the requirements' design and content stimulating a holistic perspective on sustainability. Furthermore, it also implies the importance of a strategic formulation of vision and strategy that not only requires reactive adaptation, but builds on a more proactive internal work with sustainability.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig omstilling i en norsk bedrift - En nødvendighet for å få være med å spille
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel