Onboarding i den norske IT-sektoren
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien setter fokus på nyansattes vei inn i en ny jobb, gjennom tre case-bedrifter og deres nyansattes erfaringer av onboardingsprosessen i IT-sektoren. Onboarding, eller det å sosialiseres inn i en ny organisasjon, innebærer at ansatte lærer å kjenne sin nye rolle samt en forståelse for virksomheten (Bauer, 2010). Onboarding kan forklares som en prosess hvor den ansatte går fra å være en “outsider” til å bli en “innsider” i organisasjonen (Bauer & Erdogan, 2011). Litteraturen på området er primært orientert rundt hvordan sosialiseringsprosesser kan redusere usikkerhet, og referer i hovedsak bare til konteksten for sosialiseringen mer enn den referer til de faktiske aktivitetene, eventene, eller innholdet av sosialiseringen (Bauer et al., 2007; Ellis et al., 2015; Saks & Gruman, 2018).
Formålet med denne oppgaven er å betrakte sosialiseringsprosessen i perspektiv av onboarding, for ytterligere å belyse hva som må tilbys nykommere, for å kunne opprettholde høye nivåer av arbeidsengasjement gjennom sosialiseringsprosessen. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke onboarding initiativer er det ansatte anser som nødvendige?
Studien baseres på en kvalitativ casestudie, hvor data er innsamlet fra tre norske IT-bedrifter. Empirien er innsamlet gjennom 6 dybdeintervjuer; 2 fra Bedrift 1, 3 fra Bedrift 2 og 1 fra Bedrift 3. Gjennom dybdeintervjuer med nyansatte vil studien også prøve å søke svar på om prosessen kan påvirke arbeidsengasjement, hvilket Saks og Gruman (2018) mener. Studien søker derfor å også svare på forskningsspørsmålet: Hvordan kan onboardingsprosessen påvirke arbeidsengasjement?
Hovedfunnene viser at forventninger, feedback, oppfølging og support, spiller en særlig viktig rolle for at den nyansatte skal oppleve onboardingsprosessen som vellykket. Et allerede kjent faktum er at mennesker er forskjellige, og kan ha ulike behov. Dette medfører at det kan være vanskelig å implementere en prosess som passer for alle. Kartlegging av ulike behov og forventninger er dermed helt sentralt for en vellykket onboardingsprosess. Studien viser til at onboarding er mer enn bare å redusere usikkerhet og krevende arbeidsutfordringer, og funnene kan tyde på at det eksisterer en direkte sammenheng mellom onboarding og arbeidsengasjement. This study focuses on the pathway for new employees into a new job through the lenses of three case companies and their new employees’ experiences of the onboarding process in the IT-sector. Onboarding, or being socialized into a new organization, implies that employees learn their role as well as an understanding of the organization (Bauer, 2010). Onboarding can be explained as a process where employees go from being an outsider to an insider, within the organization (Bauer & Erdogan, 2011). Existing literature is primarily oriented around uncertainty reduction regarding socialization processes, and is essentially focused on referring to the context of socialization more than it refers to the actual activities, events, or content of socialization (Bauer et al., 2007; Ellis et al., 2015; Saks & Gruman, 2018).
The purpose of this thesis is to look at the socialization process in the perspective of onboarding, to further illuminate what must be offered to newcomers, in order to maintain high levels of work engagement through the socialization process. The principal research question is: What onboarding initiatives do employees consider necessary?
The study is based on a qualitative case study, where data is gathered from three Norwegian IT-companies. The empirical data is collected through 6 in-depth interviews; 2 from Company 1, 3 from Company 2 and 1 from Company 3. Through in-depth interviews with new employees, the study seeks to answer whether the process can affect work engagement, which Saks and Gruman (2018) deem it will. Thus, the study also seeks to answer the research question: How can the onboarding process affect work engagement?
The main findings show that expectations, feedback, follow-up and support play a particularly important role for the new employees’ experience of the onboarding process, and whether the onboarding process is considered successful. An already known fact is that people are different and may have different needs. Thus, restricting the possibility of implementing a process that is consequently suitable for everyone. Mapping different needs and expectations is therefore crucial to a successful onboarding process. The study points out that onboarding is more than just one of reducing uncertainty and demanding work challenges, and the findings implies that there might be a direct connection between onboarding and work engagement.