Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStålsett, Kenneth
dc.contributor.authorMisund, Audun Olsen
dc.contributor.authorAune, Jørgen Moen
dc.date.accessioned2022-09-20T17:22:54Z
dc.date.available2022-09-20T17:22:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112633268:114402657
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019966
dc.description.abstractSamfunns- og teknologiutvikling gjør at regnskapsførernes tradisjonelle arbeidsoppgaver utfordres, hvor innføring av kunstig intelligens (KI) frigjør tid til andre oppgaver som krever menneskelige egenskaper. Denne oppgaven utforsker fenomenet digitalisering og hvordan dette påvirker arbeidshverdagen til regnskapsrådgivere (RR) i regnskapsbransjen. For å undersøke dette ble ni semi-strukturerte intervjuer med fem RR og fire ledere fra samme regnskapsvirksomhet i Trøndelag gjennomført. Funn fra studien peker på at lovendringer og mer tilgjengelig teknologi gjør at konkurransen i regnskapsbransjen øker og forsterker kundens forhandlingsposisjon. Disse utgjør drivere for både digitalisering og innovasjon som videre utfordrer den eksisterende inntjeningsmodellen i bransjen. Virksomheten bør følge opp disse driverne for å sikre lønnsomhet. Innføring av nye, digitale løsninger som regnskapssystemer og KI kan se ut til å føre til omstilling for de ansatte og gir økt relevans til nye arbeidsoppgaver som krever myke ferdigheter. Betegnelsen regnskapsrådgiver beskriver derfor i større grad at de ansatte skal fungere som rådgivere og nærmeste kontaktperson i møte med regnskapsrelaterte utfordringer. Studien fant også at de ansatte i stor grad uttrykker positive erfaringer med endringer i arbeidshverdagen, hvor tydelig kommunikasjon mellom ledere og ansatte samt høy grad av medarbeiderinvolvering anses som påvirkende faktorer. Endring av arbeidsoppgaver stiller andre krav til RR sin kompetanse, med økende fokus på myke ferdigheter som kommunikasjonsegenskaper og holdning til læring. Selv om det samtidig er ønskelig med kompetanse i harde ferdigheter innen IT-, system og økonomi, virker myke ferdigheter å få økende relevans ved økt bruk av KI. Kompetanseutvikling for RR på disse områdene virker å stå sentralt for å sørge for optimal kunderådgivning, hvor våre funn indikerer at ledere og organisasjonen er flinke til å tilrettelegge for kompetanseutviklende aktiviteter.
dc.description.abstractSocial- and technological development challenges the accountants’ traditional work tasks, whereas the introduction of artificial intelligence (AI) frees up time in favor of other tasks that require human qualities. The following thesis aims to examine the phenomenon of digitalization and how it affects the everyday work of accounting consultants (AC). Therefore, nine semi-structured interviews with five AC’s and four accounting managers from the same accounting firm in Trøndelag, Norway were conducted. The study found that legislative changes and the availability of technology leads to an increased number of competitors in the accounting industry and strengthens the customer’s negotiating position. These are both drivers for digitalization and innovation, which further challenges the industries’ existing revenue model. The business should pursue these drivers to ensure profitability. For the employees, the introduction of new, digital solutions such as accounting systems and AI seems to lead to restructuring, where new work assignments requiring more soft skills become increasingly relevant. The employees should act as advisors to a greater extent and establish themselves as the closest contact person to their customers when they face accounting-related challenges. We found that employees largely respond positively to changes in their everyday work, with changes such as precise communication between managers and employees in addition to a high degree of employee involvement to be considered contributing factors. The change in work tasks sets other requirements regarding AC's competence, with increased focus on soft skills such as communication and attitude towards learning. While hard skills within the field of economy in addition to IT- and system competence continue to be desirable attributes, soft skills may become increasingly important with the increased use of AI. Competence development in these areas seems to be important to secure an optimal support of customers through competent AC’s, where our findings indicate that accountant managers and the organization facilitates competence development activities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra regnskapsfører til regnskapsrådgiver: En kvalitativ studie om hvordan digitalisering påvirker regnskapsbransjen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel