• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for marin teknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for marin teknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Buckling of Non-spherical MOSS-LNG Tanks

Martin Steffensen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:106583545:35353028.pdf (19.91Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3019854
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for marin teknikk [3315]
Abstract
I dagens energimarked fortsetter etterspørselen ˚a øke av LNG. B˚ade av klimahensyn og politiske.

Noe fokus har ogs˚a blitt rettet mot hydrogen som et fremtidig drivstoff for diverse motorer p˚a

grunn av sitt svært lave klima avtrykk. LNG skip er allerede i full drift, men det er sett p˚a flere

muligheter for ˚a øke kapasiteten av transport. Blant annet ˚a øke kapasiteten av LNG-tankene ved ˚a

strekke tankene til ikke sfæriske strukturer, b˚ade horisontalt og vertikalt. Frakt av hydrogen krever

fasiliteter for ˚a kjøle hydrogen til en svært lav temperatur for ˚a oppn˚a væskeform for transport i

tanker. Denne rapporten bygger videre p˚a tidligere arbeid av Gjestvang og Sanne om Moss ikkesfæriske LNG skip, men vil ha som fokus ˚a analysere knekkstyrken p˚a støtte skjørtet og hvordan

temperaturen p˚avirker styrken og forskyvning.

Først ble en oversikt av Moss Rosenberg design av sfæriske og ikke-sfæriske forklart og hvordan den

strukturelle konfigurasjonen til tanken og skjørtet. DNV sine retningslinjer for høyeste styrkevurdering av sfæriske skall ble utdypet og forklart. Fokuset var rettet mot to retningslinjer DNV-CG0134 ‘’ LNG-Skip for flytende gass med sfæriske tanker av type B” og DNV-RP-C202 ‘’ Knekkstyrke

av skall” hvor retningslinjer for b˚ade LNG tanker og skjørtet ble forklart. Viktigheten av formfeil

ble diskutert med hensyn p˚a redusert knekkstyrke av skjørtet.

Det ble foretatt FEM-analyse av skjørtet i Abaqus. Her ble det sett b˚ade p˚a de termiske p˚avirkningene

av skjørtet og temperaturens fordeling, forskyvning og flyt. Det ble ogs˚a bli utført en knekkings

analyse av skjøret som et resultat av aksial kraften p˚aført av tanken. Denne analysen ble kombinert med temperatur forskyvningene som forekommer av lasttemperaturen for ˚a finne reduksjonen

i knekkstyrken.

Egenverdi analysen viste at den elastiske knekkspenningen av skjørtet ikke ble betydelig redusert

som en følge av temperatur p˚avirkningene. Temperaturforskjellen førte til at knekk moden endret

form fra knekking i nedre del av skjørtet til den øvre delen av st˚al seksjonen i skjørtet som en

følge av bøyingen. I den ikke lineære analysen av skjøret ble det funnet at den elasto-plastiske

knekk styrken ble redusert betydelig p˚a grunn av temperature-forskyvningen og bøyingen som

oppst˚ar. Dette for˚arsaket flyt i den termiske bremsen i strukturen som har lavere flyt styrke

enn st˚alseksjonen. En ikke linear imperfeksjons analyse ble ogs˚a foretatt hvor dens p˚avirkning ble

diskutert og sammenlignet for modene som oppst˚ar av egenverdianalysene til de forskjellige lastene.

Det ble foretatt analyser av skjørtet med økt tykkelse i deler av strukturen hvor marginene for

knekking i andre deler av strukturen ble identifisert og knekk-modene diskutert.

En modell ble laget av et sammensatt skjørt og tank struktur og analysene for elastisk og elastoplastisk knekking ble utført. Det ble funnet veldig like resultat som ble diskutert hvor nødvendig

det vil være ˚a forta en modell med b˚ade skjørt og tank ved kun behov av analyse for skjørtet.

Randbetingelsene som ble benyttet p˚a skjøret illustrerte koblingen til tanken godt.
 
In today’s energy market, demand for LNG continues to increase. Both for climate and political

reasons. Focus has also been directed at hydrogen as a future fuel for various engines due to its

very low climate footprints. LNG vessels are already in full operation, but several opportunities

have been considered to increase the capacity of transport. Among other things, to increase the

capacity of the LNG tanks by stretching the tanks to non-spherical structures, both horizontally

and vertically. Transport of hydrogen requires facilities to cool hydrogen to a very low temperature

in order to obtain liquid form for transport in tanks. This report builds on previous work by

Gjestvang and Sanne on Moss non-spherical LNG vessels, but will focus on analyzing the buckling

strength of the support skirt and how the temperature affects the strength and displacement.

This report first gave an overview of Moss Rosenberg’s design of spherical and non-spherical and

explains the structural configuration of the tank and skirt. DNV’s guidelines for the highest

strength assessment of spherical shells were elaborated and explained. The focus was on two

guidelines DNV-CG-0134 ”Liquefied gas carriers with spherical tanks of type B” and DNV-RPC202 ”Buckling Strength of Shells” where guidelines for both LNG tanks and the skirt were

explained. The importance of shape defects was discussed with regard to reduced buckling strength

of the skirt.

FEM analysis of the skirt buckling was performed in Abaqus. Here, both the thermal effects of

the skirt and the temperature distribution, displacement and flow were considered. A buckling

analysis of the skirt was also performed as a result of the axial force applied by the tank. This

analysis was combined with the temperature-displacements that occur of the cargo temperature

to find the reduction in the buckling strength.

The eigenvalue analysis showed that the elastic buckling stress of the skirt was not significantly

reduced due to the temperature effects. The temperature difference caused the buckling mode to

change shape from buckling in the lower part of the skirt to the upper part of the steel section of

the skirt as a result of the bending. In the non-linear analysis of the fragments, it was found that

the elasto-plastic buckling strength was significantly reduced due to the temperature shift and the

bending that occurs. This caused in the thermal brake in the structure which has lower strength

than the steel section. A non-linear imperfection analysis was also performed where its influence

was discussed and compared for the modes that arise from the eigenvalue analysis of the different

loads. An analysis of the skirt with increased thickness was performed in parts of the structure

where the margins for buckling in other parts of the structure were identified and the buckling

modes discussed.

A model was made of a composite skirt and tank structure and analysed for elastic and elastoplastic buckling was performed. It was found very similar results in the analysis between the two

models and the necessity of the tank in the model was discussed. The boundary conditions used

on the skirt illustrated the connection to the tank well.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit