Økonomistyringens rolle under Covid-19 pandemien
Abstract
I følgende oppgave har vi undersøkt hvordan styringssystemet benyttes i Smarthotel under kriser, nærmere bestemt Covid-19 pandemien. Pandemien medførte strenge restriksjoner som påvirket hotellbransjen hardt, og bransjen opplevde mye usikkerhet i omgivelsene i form av kontinuerlige endringer i restriksjonene. En slik usikkerhet i omgivelsene vil påvirke økonomistyringen til organisasjoner (Chenhall, 2003; Otley, 2016).Tidligere forskning er preget av et fokus på hvordan toppledelsen anser bruken av styringssystemet under kriser, men det er lite forskning på hvordan hele organisasjoner opplever bruken av styringssystemet. Dermed ønsker vi å søke svar på følgende problemstilling: Hvordan brukes styringssystemet til Smarthotel under Covid-19 pandemien?
Studien gjennomføres som en kvalitativ undersøkelse, med en abduktiv tilnærming. Det er gjennomført en enkeltcasestudie med hermeneutisk tilnærming, da vi ønsket å se hvordan hele organisasjonen opplever bruken av styringssystemet (Andersen, 1994). Dermed er det gjennomført semistrukturerte intervjuer med åtte informanter fra ulike avdelinger i kjeden. Det er valgt å ta utgangspunkt i rammeverket Levers of Control av Simons (1995b). Simons (1995a) argumenterer for at de ulike delene av styringssystemet bidrar til å skape en spenning som balanserer mellom fleksibilitet og kreativitet, noe som vil være viktig i usikre omgivelser.
Av studien fremkommer det at kjeden benytter det diagnostiske styringssystemet, trossystemet og grensesystemet aktivt, mens det interaktive styringssystemet er til stede i mindre grad. Videre har det ikke kun vært fokus på å overleve krisen, men det er tenkt langsiktig ved å holde fast på strategien som eksisterte før pandemien. Styringssystemet ble dermed tilpasset omgivelsene, mens den overordnede strategien og målene ble ikke påvirket av pandemien. In the following thesis we have researched how management control systems are used in Smarthotel during crises, more specifically the Covid-19 pandemic. The pandemic led to strict restrictions that affected the hotel industry severely, and the industry experienced a lot of uncertainty in the surroundings in the form of continuous changes in the restrictions. This kind of uncertainty in the environment will affect the management control of the organizations (Chenhall, 2003; Otley, 2016). Previous research is characterized by focusing on how top management views the use of management control systems during crises, but there is little research on how entire organizations experience the use of the management control systems. Thus, we want to seek answers to the following research question: Hows is the management control systems of Smarthotel used during the Covid-19 pandemic?
The study is conducted as a qualitative study, with an abductive approach. A single-case study with a hermeneutic approach was performed, as we wanted to see how the entire organization experiences the use of the management control systems (Andersen, 1994). Thus, semi-structured interviews were conducted with eight informants from different departments in the chain. It has been chosen to take the framework Levers of Control by Simons (1995b)as a starting point. Simons (1995a) argues that the various parts of the management control systems help to create a tension that balances flexibility and creativity, which will be important in uncertain surroundings.
The study shows that the chain uses the diagnostic control system, the belief system and the boundary system actively, while the interactive control system is present to a lesser extent. Furthermore, not only has the focus been on surviving the crisis, but it is intended to be long-term by sticking to the strategy that existed before the pandemic. The management control systems was thus adapted to the environment, while the overall strategy and goals were not affected by the pandemic.