The elites and accusations: A quantitative content analysis of populism on social media during the 2021 Norwegian parliamentary election
Abstract
Populisme er historisk sett et begrep som er rotete og fylt med kontroverser. Dennemasteroppgaven har hatt to spesifikke mål. Det første er å kvantifisere hvilket politisk parti avde ti stortingspartiene som mest aktivt bruker populistisk retorikk på sosiale medier. Det andreer å analyse hvorvidt populisme spilte en vesentlig rolle under stortingsvalgkampen. Detempiriske grunnlaget baserer på innlegg fra Facebook og Instagram blant norskestortingspartier fra valgkampen i august til september 2021 (fire uker fra valgdagen, samtvalgdagen 13. september). Blant hovedfunnene finner vi at Rødt var det mest populistiskepartiet gjennom valgkampen. Venstre var det eneste partiet der det ikke ble funnet et enestedokumentert tilfelle av populisme i deres innlegg. Andre sentrale funn var at Facebook ogInstagram ikke hadde særlig differanse i henhold til populistisk innhold. Masteroppgavenpresenterer i tillegg hvilke partier som var mest populistiske i deres digitale kommunikasjon oghvilke populistiske elementer i denne kommunikasjonen som var mest fremtredende undervalgkampen. Disse funne er relevante fordi de viser til at populisme som en kommunikasjonsstiler mer flytende og situasjonsbestemt enn hva man intuitivt skulle anta. Populism is historically speaking a term that is messy and filled with controversies. This masterthesis has two specific aims: Firstly, to accurately quantify which political party of the 10 inthe Norwegian parliament (Storting) used populist rhetoric more actively on social mediaduring the 2021 national election campaign. Second, to analyse to which degree populism mayhave had a significant role to play during the parties’ digital campaigning. The empirical basisis Facebook and Instagram posts from each political party on the Norwegian Storting fromAugust to September 2021 (four weeks before election day to election day September 13th).The main findings were that Rødt was the most populist party during the campaign, whileVenstre was the only political party that showed no documented occurrences of populism intheir online communication. Other key findings were that Facebook and Instagram did notdiffer to any significant amount with populism. This study conducted presents complimentaryto parties that were most populist in their online communication, also the type of populism theyused during their digital campaigning. These findings are relevant because they challengeseveral of the notions about Norwegian parties and it shows that populism as a communicationtool is far more fluid and contextually based than one might intuitively think.