Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergsland, Andreas
dc.contributor.advisorThomassen, Ivar
dc.contributor.authorMagnussen, Andreas Andreassen
dc.date.accessioned2022-09-16T17:19:14Z
dc.date.available2022-09-16T17:19:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111371439:64256173
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018572
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGod taletydelighet på T-banestasjoner bidrar til økt sikkerhet og mindre forvirring for de reisende. Mange har opplevd å ikke forstå hva som blir sagt over PA-anleggene, og noen mener enkelte stasjoner har bedre lyd enn andre. Denne oppgaven vil utforske hva som bidrar til god taletydelighet, og med det kunne anbefale tiltak til T-banestasjoner som allerede eksisterer og de som skal bygges i fremtiden. Oppgaven vil presentere forskjellige metoder for å måle taletydelighet og argumentere for hvorfor STIPA-metoden er den mest praktiske og effektive metoden. Det fordi STIPA-metoden er mye raskere å gjennomføre enn en fullkommen STI-måling, uten at det går nevneverdig ut over nøyaktigheten til resultatene. Resultatene fra de akustiske målingene, og målingene av lydsystemene på de aktuelle stasjonene, tilsier at bakgrunnsstøy og vedlikehold av PA-anlegga er viktigere enn små forbedringer av etterklangstid. Løren stasjon har bedre taletydelighet enn Nydalen stasjon, men etterklangstiden er litt lengre på Løren. Målingene viser også at den beste taletydeligheten oppstår hvis lytteren befinner seg innenfor høyttalernes direktefelt. Enda bedre blir det hvis det er en vegg rett bak lytteren. Oppgaven har blitt laget og gjennomført i samarbeid med Brekke & Strand AS. Det er de som har ansvaret for akustikken til den kommende T-banestasjonen på Majorstuen.
dc.description.abstractGood speech intelligibility at metro stations contributes to increased safety and less confusion for passengers. Many have experienced to not understand what is being said through the PA systems, and some notice that some stations have better sound than others. This thesis will explore what contributes to good speech intelligibility. With that knowledge it is possible to recommend measures to improve subway stations that already exist and those to be built in the future. The thesis will present different methods for measuring speech intelligibility and argue why the STIPA method is the most practical and effective method. This is because the STIPA method is much faster to carry out than a full STI measurement, without significantly affecting the accuracy of the results. The results from the acoustic measurements, and the measurements of the sound systems at the relevant stations, indicate that background noise and maintenance of the PA system are more important than small improvements in reverberation time. Løren station has better speech intelligibility than Nydalen station, but the reverberation time is a little longer at Løren. The measurements also show that the best speech intelligibility occurs if the listener is within the speakers' direct field. It gets even better if there is a wall right behind the listener. This thesis has been created and carried out in collaboration with Brekke & Strand AS. They are responsible for the acoustics of the upcoming metro station at Majorstuen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLydforhold på T-banestasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel