Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSaue, Ingrid Liahjell
dc.date.accessioned2015-09-25T07:03:01Z
dc.date.available2015-09-25T07:03:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301853
dc.description.abstractDenne oppgaven studerer i hvilken grad og hvordan den kommunale implementeringen av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere påvirker introduksjonsdeltakernes utdannings- og arbeidsmuligheter etter endt program. Oppgavens problemstilling er utformet på bakgrunn av hva tidligere forskning anser som kunnskapshull i litteraturen. Det etterlyses mer forskning om hvordan forhold ved den kommunale implementeringen av introduksjonsprogram kan påvirke programmets resultatoppnåelse i form av antall deltakere som er i arbeid eller tar utdannelse ett år etter fullført program. Ved bruk av perspektiver fra implementeringsteori og organisasjonsteori ble det utformet fire hypoteser til det empiriske arbeidet. Det ble derfor utledet hypoteser om at klar arbeidsdeling mellom sentrale integreringsaktører, formelle rutiner for samarbeid, en samarbeidsorientert organisasjonskultur og resultatfokus fra lederne sin side vil påvirke resultatoppnåelsen positivt. Datagrunnlaget er et koblet datasett basert på data fra Nasjonalt introduksjonsregister (NIR), Statistisk sentralbyrå (SSB), Integrerings-og mangfoldsdirektoratet (IMDi), NAV og Rambøll Management Consulting. Den multivariate logistiske regresjonsanalysen viste at ingen av de fremsatte hypotesene har en signifikant påvirkning på introduksjonsprogrammets resultatoppnåelse når det kontrolleres for demografiske kjennetegn ved flyktningene og kommunale forutsetninger. Det tyder på at disse implementeringsfaktorene har lite å si for resultatoppnåelsen sammenlignet med karakteristikker ved innvandrerne selv og kommunale forutsetninger som arbeidsledighet og økonomi. En supplerende multivariat regresjonsanalyse viser imidlertid at selv om det kontrolleres for kjennetegn ved flyktningene og ulike kommunale forutsetninger så eksisterer det likevel en kommuneeffekt, i den betydning at innvandrere har ulik sjanse for arbeid eller utdanning ut i fra hvilken kommune de bor i. Det kan bety at det likevel er noe ved kommunenes implementering av programmet som kan påvirke resultatoppnåelsen. Oppgaven konkluderer med at klar arbeidsdeling, formelle rutiner for samarbeid, en samarbeidsorientert organisasjonskultur og lederes resultatfokus i liten grad har betydning for introduksjonsdeltakernes sannsynlighet for arbeid eller utdannelse etter endt program.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHva påvirker innvandreres sannsynlighet for å komme i arbeid eller ta utdannelse? En kvantitativ studie av den kommunale implementeringen av introduksjonsprorammet for nyankomne innvandrere.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel