Hva påvirker innvandreres sannsynlighet for å komme i arbeid eller ta utdannelse? En kvantitativ studie av den kommunale implementeringen av introduksjonsprorammet for nyankomne innvandrere.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/301853Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven studerer i hvilken grad og hvordan den kommunale implementeringen
av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere påvirker introduksjonsdeltakernes
utdannings- og arbeidsmuligheter etter endt program. Oppgavens problemstilling er utformet
på bakgrunn av hva tidligere forskning anser som kunnskapshull i litteraturen. Det etterlyses
mer forskning om hvordan forhold ved den kommunale implementeringen av
introduksjonsprogram kan påvirke programmets resultatoppnåelse i form av antall deltakere
som er i arbeid eller tar utdannelse ett år etter fullført program. Ved bruk av perspektiver fra
implementeringsteori og organisasjonsteori ble det utformet fire hypoteser til det empiriske
arbeidet. Det ble derfor utledet hypoteser om at klar arbeidsdeling mellom sentrale
integreringsaktører, formelle rutiner for samarbeid, en samarbeidsorientert
organisasjonskultur og resultatfokus fra lederne sin side vil påvirke resultatoppnåelsen
positivt. Datagrunnlaget er et koblet datasett basert på data fra Nasjonalt
introduksjonsregister (NIR), Statistisk sentralbyrå (SSB), Integrerings-og
mangfoldsdirektoratet (IMDi), NAV og Rambøll Management Consulting. Den multivariate
logistiske regresjonsanalysen viste at ingen av de fremsatte hypotesene har en signifikant
påvirkning på introduksjonsprogrammets resultatoppnåelse når det kontrolleres for
demografiske kjennetegn ved flyktningene og kommunale forutsetninger. Det tyder på at disse
implementeringsfaktorene har lite å si for resultatoppnåelsen sammenlignet med
karakteristikker ved innvandrerne selv og kommunale forutsetninger som arbeidsledighet og
økonomi. En supplerende multivariat regresjonsanalyse viser imidlertid at selv om det
kontrolleres for kjennetegn ved flyktningene og ulike kommunale forutsetninger så eksisterer
det likevel en kommuneeffekt, i den betydning at innvandrere har ulik sjanse for arbeid eller
utdanning ut i fra hvilken kommune de bor i. Det kan bety at det likevel er noe ved
kommunenes implementering av programmet som kan påvirke resultatoppnåelsen. Oppgaven
konkluderer med at klar arbeidsdeling, formelle rutiner for samarbeid, en
samarbeidsorientert organisasjonskultur og lederes resultatfokus i liten grad har betydning
for introduksjonsdeltakernes sannsynlighet for arbeid eller utdannelse etter endt program.