Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOsei-Tutu, John Kwadwo
dc.contributor.authorFrostad, Simon Bryhni
dc.date.accessioned2022-09-15T17:20:27Z
dc.date.available2022-09-15T17:20:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111531354:22279373
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018243
dc.description.abstractPropaganda var et viktig verktøy for Storbritannia i andre verdenskrig, 1939-45. De britiske myndighetene hadde erfaring med propagandavirksomhet fra første verdenskrig, men gjennomgikk en turbulent utviklingsprosess i mellomkrigstiden. Erfaringene fra første verdenskrig hadde skapt stor mistillit til propaganda, og den ble ansett som noe manipulerende, uærlig og u-britisk. Allikevel førte teknologiske innovasjoner og muligheten for en ny krig til at britiske myndigheter så det som nødvendig å gjenoppta virksomheten. Propagandaen skulle følge nye retningslinjer, og være mer i tråd med britiske verdier. Storbritannia ønsket i utgangspunktet ikke en ny krig, men anså det som nødvendig å stå imot den tyske aggresjonen, og mobiliserte derfor blant annet gjennom propaganda. Landet gjennomførte en psykologisk gjenopprustning. Storbritannia var en kolonimakt, og det britiske imperiet hadde store internasjonale interesser å ta vare på. Disse ble viktige for å holde det britiske krigsmaskineriet i gang. Nigeria er et godt eksempel på en betydelig britisk koloni, som bidro med store ressurser til krigen, i form av blant annet mannskaper og materiell. Britiske propagandister arbeidet målbevisst for å sikre nigerianernes støtte og lojalitet gjennom andre verdenskrig.
dc.description.abstractPropaganda was an important tool for Great Britain during the Second World War, 1939-45. The British authorities had experience with propaganda activities from the First World War but underwent a turbulent development process in the interwar period. The experiences of the First World War had created a great distrust of propaganda, and it was regarded as something manipulative, dishonest, and un-British. Nevertheless, technological innovations and the possibility of another war led the British authorities to see it necessary to resume business. The propaganda was to follow new guidelines and be more in line with what was considered British values. Britain initially did not want a new war but considered it necessary to stand against the German aggression, and therefore mobilized, among other things, through propaganda. The country carried out a process of psychological rearmament. Britain was a colonial power, and the British Empire had major international interests to look after. These became important to keep the British war machine going. Nigeria is a good example of a significant British colony, which contributed with large amounts of resources to the war, consisting of, among other things, manpower and materials. British propagandists worked purposefully to secure the Nigerians' support and loyalty throughout the Second World War.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBritisk propaganda under andre verdenskrig, 1939-45, med Nigeria som eksempel.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel