Lederatferd under pandemien
Abstract
Hensikten med denne masteravhandlingen i lederatferd under pandemien er å finne svar på hvilken påvirkning lederatferden har hatt på arbeidsflyten ved Sykehuset Namsos under pandemien. Studien har hatt spesielt fokus på koblingen mellom ledelsesfunksjonen og transformasjonssystemet. Vi finner at dynamikken i koordineringsprosessen har vært viktig for å sikre en god håndtering av pandemien. Som analysemodell har vi benyttet den konseptuelle foretaksmodellen. Vi har også sett spesifikt på lederatferd og vektlagt ansattes behov for ivaretakelse og trygghet i pandemien som var ukjent og oversiktlig. Dette har gitt oppgaven fokus på verdibasert ledelse og transformasjonsledelse.
Vi valgte en kvalitativ case-studie med fokusgruppeintervju som datainnsamlingsmetode. Det har gitt oss den nærheten og de detaljerte beskrivelser av forholdene vi vurderte som nødvendige i vår undersøkelse. Vi har analysert vårt empirigrunnlag med utgangspunkt i den valgte teorien. Det har gitt oss muligheten til å komme til en konklusjon som besvarer vår problemstilling
Vi konkluderer med at endringene under pandemien har gitt en tydeligere ansvarsfordeling, bedre samarbeid, mer bruk av kvalitetssystem, bedre struktur, økt tilgjengelighet av nødvendig utstyr og en mer hensiktsmessig organisering av drift i avdelingene. Til sammen har dette bidratt til en bedre hverdag for ansatte. Noen endringer av arbeidsflyten kan kobles direkte til lederatferd, men ikke alle. Studien viser også at noen endringer har vært uhensiktsmessige. Vi vil derfor anbefale at ledere evaluerer endringene under pandemien, og vurdere hvilke endringer som kan være nyttige å videreføre i fremtiden. Våre funn viser at mange, men ikke alle endringer er positive og kan bidra til å løse noen av kapasitetsutfordringene som helsevesenet har i vente med tanke på de demografiske utfordringene frem mot år 2060. The purpose of writing this master thesis in Leadership Behavior during the Pandemic is to find answers to which impact that leadership behavior has had on the workflow at Namsos Sykehus. The study has had a special focus on the connection between the management function and the transformation system. We find that the dynamics of the coordination process has been important to ensure good handling of the pandemic. We have also looked specifically at management behavior and put emphasis on employees' need for care and safety in the pandemic, which was unknown and unclear. This has given the thesis a focus on value-based management and transformation management.
We have chosen a qualitative case-study with focus group interview as a data collection method. It has given us the proximity and detailed descriptions of the conditions we considered necessary in our study. We have analyzed our findings based on the chosen theory. It has given us the opportunity to come to a conclusion on our problem formulation.
We conclude that the changes during the pandemic have resulted in a more clearly division of responsibilities, better cooperation, more use of quality systems, better structure, increased availability of necessary equipment and a more appropriate organization of operations in the hospital departments. Jointly this has contributed to a better everyday life for employees in the hospital departments. Some changes in the workflow have a direct link to leadership behavior, but not all. The study also shows that some changes have been inappropriate. We would therefore recommend that managers to evaluate the changes during the pandemic and assess which changes may be useful to be continued in the future. Our findings show that many, but not all, changes are helpful and can help solve some of the capacity challenges that the health care system has in mind with regard to the demographic challenges up towards year 2060.