Teknisk Lyddesign i Dataspill - Hvordan utvikle et omgivelsesbasert lydsystem for en tredimensjonal spillverden
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016397Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for musikk [512]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg hvordan man kan lage et lydsystem som gjør det enklere å implementere omgivelseslyder i en tredimensjonal dataspillverden. Oppgaven består av en praktisk og en skriftlig del. Oppgavens praktiske del har bestått av å utvikle en prototype av et omgivelsesbasert lydsystem. Den skriftlige delen av oppgaven presenterer relevant teori og praksis i forbindelse med lyd i tredimensjonale dataspill, og knytter dette opp mot arbeidet som er gjort i utviklingen av det omgivelsesbaserte lydsystemet.
På grunn av begrenset opplastningskapasitet på Inspera Assessment, er oppgavens prosjektfiler kun levert i fysisk format inntil videre. Spillfil, bilder og videofiler er levert digitalt. This master’s thesis presents a way of creating a sound system that enables easier implementation of environmental sounds in a three–dimensional computer game. The thesis combines a practical component and a written report. The practical component is delivered as a prototype of an environmental sound system. The report covers relevant theory and common practices related to audio and sound in three-dimensional computer games. Furthermore, it connects these theoretical aspects to the work done in the development of the environmental sound system.
As a result of the file size limit on Inspera Assessment, the master thesis' project files are only delivered in a physical format until further notice. The game file, pictures and video files are delivered digitally.