Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFet, Annik Magerholm
dc.contributor.advisorAspen, Dina Margrethe
dc.contributor.authorFørde, Lena
dc.contributor.authorSkarbø, Marte
dc.date.accessioned2022-09-07T17:19:14Z
dc.date.available2022-09-07T17:19:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:115635883:115795660
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016396
dc.description.abstractHovedformålet med denne masteroppgaven er å øke kunnskapen om hvordan bedrifter innoverer sin forretningsmodell for å bli mer bærekraftig. For å gi et svar på dette, ble en konseptuell litteraturgjennomgang kombinert med en multippel case studie. Semistrukturerte intervjuer utgjør primærdata, og sekundærdata består, i tillegg til litteraturgjennomgangen, av dokumenter fra casebedrifter, som gir informasjon og historisk innsikt. Både “in-case” analyse og “cross-case” analyse ble utført. Rammeverket Business Model Canvas introduseres i den konseptuelle bakgrunnen, og brukes som rammeverk for analysen i studien. Formålet med oppgaven oppnås ved å bruke en multippel case studie hvor informasjonen fra tre utvalgte selskaper brukes til å innhente inngående kunnskap til analysen. De empiriske funnene analyseres opp mot forskningsspørsmålene, før resultatene av analysen diskuterer i hvilken grad de svarer på forskningsspørsmålene og det overordnede formålet med masteroppgaven. I den siste delen av diskusjonen knyttes analysen av bedriftene opp mot de utfordringene som er presentert i introduksjonen av studien og den konseptuelle bakgrunnen. Inkludert i denne masteroppgaven er de tre norske bedriftene MMC First Process, Rostein og Hofseth Aqua. Analysen indikerer at bedrifter innoverer sine forretningsmodeller for å bli mer bærekraftige ved å endre forretningsmodellkomponentene verdiløfte, nøkkelaktiviteter, nøkkelpartnere og kanaler. Bedrifter implementerer bærekraft i sine forretningsmodeller ved å gjennomføre ulike tiltak, hovedsakelig vedrørende miljømessig og økonomisk bærekraft. Bærekraftstiltakene ble klassifisert som inkrementelle endringer og forbedringer i stedet for radikale endringer. Det ble ikke identifisert at noen av case-bedriftene brukte verktøy i denne prosessen. Identifiserte drivere i innovasjonsprosessen for bærekraftige forretningsmodeller inkluderer å bidra til bærekraftig matproduksjon, økte kostnader, interessentenes forventninger og økte inntekter. Initiativtakeren til innovasjonsprosessen for bærekraftige forretningsmodeller har personlige motiver, er verdiorientert og prosessen drives ovenfra og ned. Empiriske funn tyder på at utfordringer består av organisatoriske og kognitive barrierer. De inkluderer å ikke få alle ansatte og ledere involvert, engasjert og til å forstå viktigheten og fordelene med bærekraft, prioriteringer, avhengighet av teknologisk utvikling hos leverandører og mangel på tilgang til fornybar energi. Implikasjoner for forskning tar for seg mangelen på kunnskap om innovasjonsprosessen for bærekraftige forretningsmodeller og mangelen på empirisk forskning i den spesifikke konteksten for bedrifter i norsk akvakultur. Praktiske implikasjoner som fremkommer i oppgaven består av å veilede bedrifter som tar sikte på å navigere i innovasjonsprosessen for bærekraftige forretningsmodeller i deres forsøk på å gjøre deres nåværende forretningsmodell mer bærekraftig.
dc.description.abstractPurpose – The main purpose of this thesis is to enhance the understanding of how companies innovate their business model (hereafter BM) to become more sustainable. Design/methodology/approach – To provide an answer to how companies innovate their BM to become more sustainable, a conceptual literature review was combined with a multiple case study where semi-structured interviews represent the primary source of data. Secondary data consist, in addition to the literature review, of documents from case companies, providing information and historical insights. Both in-case analysis and cross-case analysis were applied. The Business Model Canvas (hereafter BMC) is introduced in the conceptual background and is further used as a framework for the analysis of the study. Findings – The empirical findings indicate that companies innovate their BM to become more sustainable by changing the BM components value proposition, key activities, key partners, and channels. Companies implement sustainability in their BM by measures, mainly regarding environmental and economic sustainability measures. The sustainability measures were classified as incremental changes and improvements rather than radical, disruptive changes. Moreover, it was not identified that any of the case companies used tools. Identified drivers in the sustainable business model innovation (hereafter SBMI) process include contributing to sustainable food production, rising costs, stakeholders’ expectations, and increased revenue. The initiator of the SBMI process is value-oriented, has personal motives, and it is driven top-down. Findings suggest that challenges consist of organizational and cognitive barriers such as not getting all employees and managers involved, engaged, and understanding the importance and benefits of sustainability, prioritizing, dependence on technological development, and lack of renewable energy. Research implications – The thesis addresses the dearth of knowledge on the process of SBMI and the paucity of empirical research in the specific context of firms in the Norwegian aquaculture industry. Practical implications – The practical utility of the thesis consist of guiding firms that aim to navigate the process of SBMI in their attempt to improve their current BM toward sustainability. Keywords – Business model, sustainable business model, business model innovation, sustainable business model innovation, multiple case study, Norwegian aquaculture industry.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSustainable business model innovation: A multiple case study of three Norwegian firms in the aquaculture industry
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel