Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorli, Marit
dc.contributor.authorSkeie, Maren Torød
dc.date.accessioned2022-09-01T17:19:19Z
dc.date.available2022-09-01T17:19:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:52263713
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015224
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractInnledning Dette bachelorprosjektet baserer seg på en ide utviklet av sykepleiestudenter under en obligatorisk innovasjonsuke. Oppdraget var å utvikle en løsning som kunne forebygge psykisk uhelse hos barn. I forbindelse med dette ble et verktøy for å kartlegge følelser ved bruk av emojier utviklet med navnet «Moodjime». Formålet med verktøyet er at det skal kunne brukes av sykepleiere i møte med barn for å kartlegge følelser og kunne avdekke psykisk uhelse. Oppgaven tar utgangspunkt i denne ideen og undersøker hva som må ligge til grunn for at verktøyet skal kunne realiseres. Metode Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med to medstudenter og veileder fra sykepleieutdanningen ved NTNU. Det ble valgt som mest hensiktsmessig å bruke kvalitativ metode i form av fire semistrukturerte individuelle intervjuer. Metoden gir en dypere og grundigere beskrivelse gjennom at den gir innsikt i informantenes erfaringer, følelser og tanker. Informantene ble strategisk utvalgt i samarbeid med veileder fra NTNU og bestod av tre sykepleiere med spesialutdanning og en barnepsykolog. I etterkant ble intervjuene transkribert, tematisk analysert og sammenfattet i resultater. Resultater Resultatene viser at det er flere momenter som må ligge til grunn for at et slikt fremtidig verktøy skal kunne fungere. Informantenes tilbakemeldinger og meninger ble sammenfattet i fire hovedkategorier: barns utvikling og forståelse rundt følelser, bruk av emoji som nonverbalkommunikasjonsmetode, informasjon og undervisning rundt følelser og verktøyet samt relasjonsbygging. Konklusjon Diskusjonen viser at det er flere forhold som må ligge til rette for at et slikt fremtidig verktøy skal fungere i sykepleiers møte med barn. Hovedfunnene i bachelorprosjektet viser at barn kan ha problemer med å forstå og beskrive sine egne følelser, men at bruk av emoji er en aktuell og tilpasset nonverbal kommunikasjonsmetode. Videre er det avgjørende at sykepleier bygger en relasjon med barnet for at de skal dele ærlige svar.
dc.description.abstractIntroduction This bachelor project is based on an idea developed by nursing students during a compulsory innovation week. The mission was to develop a solution that could prevent mental illness in children. In connection with this, a tool for mapping emotions using emojis was developed with the name «Moodjime». The purpose of the tool is to be used by nurses encountering with children to map emotions to possibly detect mental illness. The thesis is based on this idea and examines elements that needs to be in order to realize the tool. Method The project was carried out in collaboration with two fellow students and a supervisor from the nursing education at NTNU. We used a qualitative method in the form of four semi-structured individual interviews. The method provides a deeper and more thorough description through insight into the informants' experiences, feelings and thoughts. The informants were strategically selected and consisted of three nurses with special education and a child psychologist. Subsequently, the interviews were transcribed, thematically analyzed and summarized in results. Results The results show that there are several factors that needs to be in place to realize this kind of future tool. The informants' responses were summarized in four main categories: children's development and understanding of emotions, use of emoji as a nonverbal communication method, information and education about emotions and the tool, and establishing relations. Conclusion The discussion reveals several factors that form the basis for such a future tool to work when nurses encounter with children. The main findings show that children may have problems understanding and describing their own emotions, but that use of emoji is a relevant and adapted nonverbal communication method. Furthermore, it is crucial that the nurse builds a relation with the child for them to share honest answers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementering av et innovativt verktøy som kartlegger følelser hos barn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel