Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorli, Marit.
dc.contributor.authorRognerud, Lina Asora Storhaug
dc.date.accessioned2022-09-01T17:19:18Z
dc.date.available2022-09-01T17:19:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:46814152
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015222
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAbstrakt Innledning: Dette bachelorprosjektet har grunnlag i en innovasjonside som ble utviklet under en obligatorisk innovasjonsuke på sykepleierutdanningen. Ideen er et digitalt verktøy som kartlegger følelser hos barn over en lengre periode, og er tenkt som et hjelpemiddel for å oppdage barn som enten strever med psykisk uhelse, omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og/eller andre belastninger. Bachelorprosjektet undersøker om verktøyet kan hjelpe sykepleiere i å oppdage barn med psykisk uhelse. Metode: Bachelorprosjektet er basert på kvalitativ metode og fire semistrukturerte intervjuer er gjennomført. Intervjuene var alle individuelle, og det ble tatt lydopptak etter godkjent søknad fra Norsk Senter for Forskningsdata. Dataene ble bearbeidet og analysert inspirert av Dallands metode. Til slutt ble dataene delt inn i tre hovedkategorier: Identifisering av barn som strever, relasjonsbygging og betydningen av psykososialt miljø. Resultat: Resultatene viser at informantene er positive til utvikling av et verktøy for kartlegging av følelser hos barn, og de tror at dette kan være til hjelp til å oppdage barn som strever. Informantene fortalte at det i dag er vanskelig å plukke opp de barna som skulle fått hjelp. Informantene trakk også frem at dagens tilbud til barn ikke er tilstrekkelig, og at det er behov for et verktøy som kan være med på å oppdage problemene tidlig nok til at man kan hindre langtidskonsekvenser. Konklusjon: Resultatene fra bachelorprosjektet og forskningsresultater viser at det er behov for et verktøy som kan kartlegge barns følelser. Resultatene viser også at sideeffekten til bruk av verktøyet har en minst like viktig effekt, gjennom å senke terskelen for å snakke om følelser samtidig som det vil kunne gi økt kunnskap om temaet. Det finnes lite forskning rundt følelseskartlegging av barn, og dette er derfor noe som burde forskes mer på.
dc.description.abstractAbstract Introduction: This bachelor project is based on an idea that was developed during a mandatory innovation-week in the nursing education. The idea is a digital tool that maps children’s emotions over time and is intended to detect children who are either struggling with mental illness, neglect, violence in close relationships and/or other strains. The bachelor project investigates the extent to which the tool can help nurses detect children with mental illness. Method: The project is based on a qualitative method in the form of four semi-structured interviews. The interviews were individual and audio recordings were taken with approval from the Norwegian Center for Research Data. The data material was processed and analyzed, inspired by Dalland's method, and subsequently divided into three main categories: Identification of struggling children, building relations and the importance of psychosocial environment. Results: The results show that the informants are positive to the development of a tool that maps children’s emotions. They believe it can contribute to detect struggling children, which in today’s society is considered a difficult task. The informants pointed out that the current mental health offer for children is insufficient, and there is a need for a tool that can detect the problem early enough in order to prevent long-term consequences. Conclusion: The results from the project and other research show that there is a need for a tool that can map children's emotions. The project results reveal that the side effect of using the tool has an equally important effect by lowering the threshold for sharing emotions. It will also provide increased knowledge about the topic of poor mental health among children. There is little research on mapping children’s emotions, which highlights the need for more knowledge and research
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt innovativt verktøy og dets muligheter for å kartlegge psykisk uhelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel