Norsk laks i Singapore
Abstract
Et dagsaktuelt tema i Norge er hva vi skal leve av etter oljen tar slutt, og hvilke andre verdier nasjonen innehar. I denne sammenheng baserer oppgaven seg på en av Norges sterkeste merkevarer – nemlig laksen, også kjent som «Norwegian Salmon». Videre vil oppgaven nærmere studere markedet i en voksende økonomi, hvor flere nasjonaliteter er presenterte, og med en høy kjøpekraft. Den handler med andre ord om en av de fire opprinnelige tigrene, nemlig Singapore.
Denne oppgaven vil altså ta for seg hvordan opphavsland kan fungere som en styrke for norsk laks som et brand i Singapore. Relevant teori innen forbrukeratferd, markedsføring og Country of Origin vil bli presentert. Oppgaven vil bli løst ved hjelp av todelt metode, hvor kvalitativ semi – strukturert dybde intervju og kvantitativ metode vil bli brukt for å analysere deskriptive sekundærdata. Denne sekundærdataen består av en rådata fra undersøkelse med 1012 respondenter om sjømatvaner og preferanser i Singapore. Resultatene fra denne undersøkelsen presenteres i eget kapittel.
Funnene vil bli diskutert opp mot teori og innsamlet data, før konklusjon og anbefalinger vil bli presentert. Avslutningsvis kommer forslag til annen forskning.