"Her skal dere ikke arbeide som norske barn" - En kvalitativ studie som belyser innvandrerforeldre sin opplevelse av norsk skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/301261Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne artikkelen studerer hvorvidt innvandrerforeldres kjennskap til utdanningssystemet utgjør en ressurs for deres barn eller ikke. Tidligere forskning viser at elever med innvandringsbakgrunn systematisk presterer dårligere enn etnisk norske elever i det norske utdanningssystemet, men samtidig presterer bedre enn etnisk norske elever med tilsvarende sosial bakgrunn. Forskningsfeltet forklarer funnene med utgangspunkt i at foreldre med innvandringsbakgrunn ikke utgjør en ressurs for sine barn på samme måte som etnisk norske foreldre, da de ikke har tilstrekkelig kjennskap til kulturelle verdier og normer i norsk skole. Samtidig peker forskningsfeltet på at innvandrerforeldre har en sterk sosial kapital, som kan kompensere for noen av de utfordringene i de møter i norsk skole. Denne artikkelen undersøker disse forskjellene nærmere ved å intervjue fire foreldre med innvandringsbakgrunn om deres møte og syn på norsk skole. Halvparten av informantene har høyere utdanning og arbeider som lærere, og den andre delen av informantene har ikke høyere utdanning. Resultatene er flertydige, men viser at det er liten forskjell mellom informantgruppene. Funnene skildrer hvordan samtlige informanter har opplevd å bli diskriminert, og føle på en utilstrekkelighet i møte med norsk skole som foreldre. Studiens funn viser også ytterst små variasjoner mellom informantgruppene når det kommer til verdsetting av utdanning og synspunkter på norsk skole, og relasjon mellom skole og hjem. Samtidig konkluderer artikkelen med at foreldrene som arbeider som lærere har mer kjennskap til skolen og dens kultur, og dermed vil være en ressurs for deres barn. Artikkelen understreker behovet for mer forskning på temaet, og kommer med forslag til videre forskningsmuligheter.