Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEikås, Sondre
dc.contributor.authorNilsen, Vegard Otterdal
dc.date.accessioned2015-09-22T12:37:51Z
dc.date.available2015-09-22T12:37:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301202
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg sourcing-beslutningen organisasjoner må ta når en outsourcingsavtale nærmer seg slutten, eller når partene velger å avslutte kontrakten. Ved en slik oppløsning, har man valget om å 1) beholde den eksisterende outsourcings-tilbyderen, 2) bytte til en annen outsourcings-tilbyder, eller 3) ta aktiviteten tilbake «in-house» gjennom backsourcing. Dette punktet er vår «unit of analysis» og vi ønsker å undersøke hvilke valg man tar, hvilke motiv man legger til grunn i beslutningen, og effekten av strategi-endringen. Studien blir gjennomført som en kvalitativ metode i organisasjoner med maritim virksomhet på Sunnmøre, som har outsourcet deler av produksjonen. Organisasjonene vi undersøker er Tingstad, Fora Form, Fiskerstrand Verft og Kleven Verft. For å belyse problemstillingen starter vi med en begrepsavklaring av de ulike strategiske valgene en organisasjon kan ta, før vi bygger et teoretisk rammeverk for videre analyse. Rammeverket er utledet av transaksjonskostnadsteori, agentteori, strategisk kjerne og kjernekompetanseteori, teori om internasjonal business, «interorganizational relationship theory» og «marketing channelse litterature, og basert på Veltri (2005) sin doktorgradsavhandling om IS-backsourcing. Av disse teoriene får vi frem tre kategorier og tilhørende faktorer; 1) den økonomiske kategorien med faktorene særegne ressurser, kostnadsfordeler og byttekostnader, 2) den strategiske kategorien med faktorene endring av strategisk kjerne, endring av funksjonens rolle, strukturelle endringer, eksterne endringer og tap av kontroll, og 3) den relasjonelle kategorien med faktorene målkonflikt, tilfredshet, servicekvalitet, tillit og kommunikasjon. Funnene viser at kostnadsfordeler er det viktigste motivet i beslutningsprosessen. Andre sentrale motiv er eksterne endringer, endring av strategisk kjerne, byttekostnader, endring av funksjonens rolle, tap av kontroll og målkonflikt. Relasjonelle motiv var nesten fraværende, og kan tyde på at organisasjoner med maritim virksomhet på Sunnmøre er nøye i forberedelsene når man inngår et outsourcingsforhold. Oppgavens bidrag er 1) vi undersøker en liten undersøkt dimensjon av sourcing (tilbakeføring), 2) tidligere forskning har vært fokusert på IT, mens vi ser på produksjon, 3) oppgaven bidrar med et praktisk og relevant rammeverk organisasjoner med maritim virksomhet kan benytte seg av. Vi tilbyr også en oversiktlig begrepsavklaring, og forslår en ny hovedmodell med bakgrunn i våre fire caser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectOutsourcingnb_NO
dc.subjectSourcing
dc.titleEndring av sourcing-strategier for organisasjoner med maritim virksomhet på Sunnmøre : en kvalitativ forskningsstudienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber129nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge