Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Asbjørn
dc.contributor.authorAulie, Siri Marte Lyngstad
dc.date.accessioned2022-07-27T17:20:34Z
dc.date.available2022-07-27T17:20:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108358051:34575365
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008963
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVi står overfor det mange kaller en fjerde industriell revolusjon hvor ny teknologi, automatisering og digitalisering vil prege industrien fremover. Hjørnesteinsbedriften i Verdal, som tradisjonelt har produsert understell for olje- og gassindustrien, har planer om en ny høyteknologisk produksjonslinje som skal drive produksjonen i en grønnere retning. Dette vil kunne gi unike muligheter for økonomisk utvikling av det lokale næringslivet. Det er imidlertid knyttet betydelige kunnskapsutfordringer til etableringen av en slik produksjonslinje, ikke bare for hjørnesteinsbedriften, men også for deres lokale underleverandører. Denne oppgaven har som formål å belyse hvordan kunnskapsutvikling skjer blant bedrifter i det lokale leverandørnettverket tilknyttet hjørnesteinsbedriften og hvilke roller hjørnesteinsbedriften har i denne kunnskapsutviklingen. Dette for å danne et grunnlag for videre arbeid med lokal kunnskapsutvikling når hjørnesteinsbedriften etter planen skal etablere en ny produksjonslinje. For å belyse problemet benyttes en kvalitativ casetilnærming til innhenting av data, og for bearbeiding og analyse av datamaterialet. Forskningsprosjektet består av i alt syv intervjuer med aktuelle aktører hvor de empiriske funnene fra datainnhentingen analyseres og diskuteres i lys av relevant teoretisk rammeverk om kunnskap, kunnskapsutvikling, nettverk og klyngeteori. De empiriske funnene, sett i sammenheng med det teoretiske rammeverket, belyser at bedriftene som er undersøkt i stor grad har en erfaringsbasert kunnskapsbase og at kunnskapsutvikling i det lokale leverandørnettverket hovedsakelig skjer gjennom formaliserte samarbeid, lokale kunnskapsspredningseffekter og gjennom flyt av ekstern kunnskap innhentet og fasilitert av lokale mellomromsaktører. Det identifiseres i sammenheng med dette tre roller som hjørnesteinsbedriften innehar i kunnskapsutviklingen: rollen som kunde og samarbeidspartner, rollen som lærebedrift og rollen som brobygger og trendsetter.
dc.description.abstractWe are facing what many call a fourth industrial revolution where new technology, automation and digitalization will shape industry in the future. The cornerstone company in Verdal, which traditionally have produced substructures for the oil and gas industry, now have plans for a new high-tech production line that will drive production in a greener direction. This could provide unique opportunities for economic development of local business. However, significant challenges regarding knowledge are associated with the establishment of such a production line, not only for the cornerstone company, but also for their local subcontractors. The purpose of this thesis is to shed light on how knowledge creation takes place among companies in the local supplier network connected to the cornerstone company and what roles the cornerstone company plays in this knowledge creation. This is to form a basis for further work with local knowledge creation when the cornerstone company is scheduled to establish a new production line. To shed light on this problem, a qualitative case approach is used to obtain data, and process and analyze the data material. The research project consists of a total of seven interviews with relevant actors where the empirical findings from the data collection are analyzed and discussed in the light of relevant theoretical framework on knowledge, knowledge creation, networks and cluster theory. The empirical findings in connection with the theoretical framework illustrate that the companies surveyed largely have an experience based knowledge base and that knowledge creation in the local supplier network takes place mainly through formalized collaboration, local knowledge spillover effects and through external knowledge accessed and facilitated through local intermediaries. The study identifies in connection to this, three roles that the cornerstone company has in this knowledge creation: the role as a customer and partner, the role as a learning company and the role as a bridger and trendsetter.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePå vei mot en ny industriell fremtid i Verdal
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel