Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThomas Halvorsen
dc.contributor.authorSigurd Nordgård
dc.date.accessioned2022-07-27T17:20:29Z
dc.date.available2022-07-27T17:20:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108357355:23152478
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008957
dc.description.abstractSammendrag Inntekt har en viktig påvirkning for valg av miljøvennlig/ikke-miljøvennlig framkomstmiddel i forbindelse med jobbreiser. Høyere inntekt fører til at man takler utgifter knyttet til transport bedre, særlig reiser med bil, som er ansett som det dyreste framkomstmiddelet sammenliknet med å gå, sykle eller reise kollektivt. Tidligere studier har pekt på at økt inntektsnivå, det å være mann og bo i spredtbebodde områder alle peker mot en økt sannsynlighet for å reise med bil, og noe vekslende sannsynlighet knyttet til utdanningsnivå. Tidligere studier har ofte undersøkt disse variablene isolert, men sjeldnere i sammenheng. Dessuten er det vanlig at studier innen reisevaner undersøker hvordan sosioøkonomiske forskjeller påvirker valg av framkomstmidler som å gå, kjøre bil, sykle eller å reise kollektivt, heller enn å fokusere på reiser med bil som et lite miljøvennlig framkomstmiddel sammenlignet med mer miljøvennlige framkomstmidler, da både det å gå, sykle og reise kollektivt er ansett som miljøvennlig og bilreiser som ikke-miljøvennlige. Vi finner også studier innen tidsgeografi som bidrar til både teoretisk og metodisk innsikt i å forklare flere av våre funn. Denne studien tar i bruk data fra den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/2014 (RVU) for å undersøke sammenhenger mellom inntektsnivå og valg av framkomstmiddel på jobbreiser. For å undersøke hvordan sannsynligheten for å reise med bil til jobb varierer mellom ulike inntektsnivå, og videre hvordan sannsynligheten varierer mellom kjønn, utdanningsnivå og bosted, bruker vi logistisk regresjon. Vi finner at økt inntektsnivå øker sannsynligheten for å reise med bil på jobbreiser. Vi viser også at økt inntektsnivå slår ut ulikt mellom kjønn, utdanningsnivå og bosteder. Vi finner at menn med lav inntekt har lavere sannsynlighet for å reise med bil på jobbreiser enn kvinner med lav inntekt, men menn med middels- svært høy inntekt har høyere sannsynlighet for å reise med bil på jobbreiser enn kvinner med middels- svært høy inntekt. Vi påviser videre at Oslo, den mest tettbebodde byen i våre data, har klart lavest sannsynlighet for at folk reiser med bil til jobb blant alle byene som er undersøkt, mens Stavanger har klart høyest sannsynlighet for å reise med bil på jobbreiser blant alle inntektsgruppene. Mellom Trondheim og Bergen varierer sannsynligheten med inntektsnivå. Til slutt finner vi klare signaler om at høyere utdanningsnivå reduserer sannsynligheten for å reise med bil blant alle inntektsgruppene. Å forstå sammenhengene mellom inntektsnivå, kjønn, bosted og utdanningsnivå kan bidra til bedre byplanlegging i framtiden, da vi i litteraturen finner at flere bydeler og nabolag deler likhetstrekk mellom flere av variablene våre.
dc.description.abstractAbstract Income has an important influence on the choice of environmentally friendly/non-environmentally friendly means of transport in connection with traveling to work. Higher income leads to better ability to handle expenses related to transport, especially travel by car, which is considered the most expensive means of transport compared to walking, cycling or use of public transport. Previous studies have pointed out that high income, being a man, and living in sparsely populated areas point to increased probability of traveling by car, and a more unclear probability associated with education level. Previous studies have often examined these variables in isolation, but not so often combined with each other. In addition, it is common for studies in travel habits to examine how socio-economic differences affect the choice of transport like walking, driving, cycling or use public transport, rather than focusing on travel by car as a non-environmentally friendly means of transport compared to more environmentally friendly alternatives like walking, cycling or public transport, as the latter transport means are considered environmental friendly. We also find studies in time geography that contribute to both theoretical and methodological insights regarding several of our findings. This study makes use of data from the Norwegian National Travel Survey 2013/2014 (RVU) in order to investigate correlations between income and choice transport for traveling to work. To investigate how the probability of traveling by car varies between income levels, and further how it varies between gender, level of education and cities, we use logistic regression. We find that high income levels increase the likelihood of traveling by car to work. We also show that income levels have different impact when we consider gender, education level and cities. We find that men with low income are less likely to travel by car to work than women with low income, but men with medium to very high income are more likely to travel by car than women with medium- very high income. We further demonstrate that Oslo, the most densely populated city in our data, has by far the lowest probability of people traveling by car to work among all cities surveyed, while Stavanger has by far the highest probability of traveling by car on these types of travel among all income groups. For Trondheim and Bergen, the probability varies between income level. Finally, we find clear evidence that a higher level of education reduces the likelihood of traveling by car among all income groups. Understanding the connections between income level, gender, place of residence and level of education can contribute to better urban planning in the future, as we find in the literature that several districts and neighbourhoods share similarities between many of our variables.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan inntektsnivå påvirker jobbreiser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel