Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRye, Ståle Angen
dc.contributor.authorKjøllesdal, Ingeborg
dc.date.accessioned2022-07-27T17:20:27Z
dc.date.available2022-07-27T17:20:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108358051:64366488
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008956
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMasteroppgaven omhandler tematikken rundt nettverksbygging gjennom verdensutstillinger og industri messer. Basert på Norges paviljong ved Dubai Expo 2020 og norske bedrifter som deltok på denne verdensutstillingen. Her vil oppgaven se på teorier relatert til strategisk koblings og hvordan dette brukes i praksis, oppgaven vil hovedsakelig relateres til hvordan strategisk kobling relateres til tilhørighet, markedsposisjon og verdiskapning. For å skaffe ett dypere innsyn for hvordan dette fungerer i praksis har tre representanter fra norske bedrifter som deltok ved Dubai Expo 2020 blitt intervjuet i forhold til deres bedrift deltakelse og forventninger til denne verdensutstillingen. Videre ser oppgaven på hvordan bedriftenes oppfatning sammenlignes med bruk av nettverksbygging strategier for verdensutstilling og industri messer, og hvordan to forskjellige former for internasjonale utstillinger påvirker bedriftenes valg for nettverksbygging gjennom utstillingene. Dette vil bli sett på i forhold til bedriftenes meninger og forventninger gjennomgått i intervjuene, og sett i samhold til hvordan dette relateres til teori og forskning som eksisterer på dette område per dags dato, men og hvordan teori ikke alltid stemmer med praksis.
dc.description.abstractThe master's thesis builds on the thematic of network building through world exhibitions and industry fairs. Based on Norway's pavilion at Dubai Expo 2020 and Norwegian companies’ participation in this world exhibition. The thesis will look at theories related to strategic coupling and how this is used in practice, the thesis will mainly relate to how strategic coupling is related to affiliation, market share and value creation. To gain a deeper insight into how this works in practice, three representatives from Norwegian companies that participated at Dubai Expo 2020 were interviewed in relation to their company’s participation and expectations for this world exhibition. Furthermore, the thesis looks at how the companies’ perceptions are compared with the theoretical use of networking strategies for world exhibitions and industry fairs, and how two different forms of international exhibitions affect companies' choices for networking through these exhibitions. This will be looked at in relation to the companies' opinions and expectations with data from the interviews and seen in accordance with how this relates to theory and research that exists in this area to date, but also company practice may differ from the theoretical aspects and findings.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNettverksbygging og verdensutstillinger - Norske bedrifters relasjonsbygging gjennom Dubai Expo 2020
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel