Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunnerud Berg, Nina Irene 
dc.contributor.authorRomsdal, Emil
dc.date.accessioned2022-07-27T17:20:27Z
dc.date.available2022-07-27T17:20:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108358277:31570210
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008955
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet som en del av prosjektet ‘Campus som sted og et sted i Trondheim’ hvor oppgavene skal ha en kvalitativ forankring. Temaene vil studeres med utgangspunkt i sosial- og kulturgeografi og stedsteori og/eller bygeografisk teori. Med dette sagt vil denne oppgaven ta for seg teori fra ulike felter; Critical geographies of the university campus, kritisk diskursteori og evolusjonær økonomisk geografi. Denne oppgaven studerer målene for en samlet campus, med et spesielt fokus på mangfold. I store ambisiøse prosjekter er det alltid en risiko for at noen mål vil bli nedprioritert framfor andre. Denne oppgaven bruker en kritisk diskursanalyse for å studere NTNUs visjoner for campus prosjektet, og tar for seg hvordan det har vært tenkt om, og aktivt jobbes for en mangfoldig campus og nyskapende campus. Videre vil den ta for seg noen av de underliggende årsakene til målsetningen om å samle hele NTNU på Gløshaugen og i område rundt. Datagrunnlaget er basert på dokumenter som tar for seg NTNUs visjoner, prinsipper og suksesskriterier for at campusutviklingen skal anses som en suksess. Prosjektet kan i stor grad ses som et kvalitativt strategisk arbeid for å få innsikt i hvordan NTNU tenker på campus som et inkluderende, åpent, kreativt og innovativt sted. Datagenereringen tar for seg verbal og ikke-verbal tekst, og spenner over tre ulike dokumenter og over 200 sider tekst. Mesteparten av denne datagenereringen og kodingen har foregått ved hjelp av Nvivo, som er en programvare som lar brukere sortere, bearbeide og kode kvalitative data. Oppgaven identifiserer tre ulike måter å forstå mangfold på: 1) Som noe etisk. 2) Som noe økonomisk og logisk. 3) Som noe tverrfaglig. I campusprosjektet er det tydelig at det er den tverrfaglige forståelsen som er mest presisert og forstått, og det er her NTNU ser en kobling til innovasjon. Det er også diskursive strukturer som favoriserer og legitimerer instrumentelle verdier og deskriptive påstander framfor de normative, noe som gjør at de etiske argumentene for mangfold blir nedprioritert. Dette gjør at mangfoldsbegrepet er forstått gjennom et narrativt rammeverk som favoriserer et neoliberalt-tankesett, som legitimerer instrumentelle og målbare verdier. Resultatet av en slik forståelse er at diskursen rundt mangfoldsbegrepet er abstrakt og ukonkret i sin formulering. Det betyr at mangfold forstått som noe ‘etisk’ er vanskelig å hensiktsmessig implementere i dagens campusprosjekt.
dc.description.abstractThis thesis is written in collaboration with the project ‘Campus as a place and a place in Trondheim city’ where the theses will have a qualitative foundation. The themes will be studied on the basis of social and cultural geography and place theory and / or urban geographical theory. This thesis will utilize theory from various fields; Critical geographies of the university campus, critical discourse theory and evolutionary economic geography. This thesis goes in depth on the goals of a unifying campus, with a special focus on diversity. In large ambitious projects, there is always a risk that some goals will be downplayed over others. This thesis therefore uses a critical discourse analysis framework, to gain insight into NTNU's visions for the campus project. The thesis will address how it has been thought about previously, and how NTNU actively work for a diverse campus and innovative campus today. Furthermore, the thesis will address some of the underlying reasons for campus development, what processes and forces that push and pull the project. The data basis is based on documents that address NTNU's ‘visions’, principles, and success criteria for the campus development to be considered a success. The project can largely be seen as a qualitative strategic work to gain insight into how NTNU thinks of the campus as an inclusive, open, creative, and innovative place. The data generation deals with verbal and non-verbal text, and spans three different documents and over 200 pages of text. Most of this data generation and coding has been done using Nvivo which is a software that allows users to sort, process and code qualitative data. The thesis identifies three different ways of understanding diversity: 1) As something ethical. 2) As something economical and logical. 3) As something interdisciplinary. In the campus project, the interdisciplinary understanding the preliminary understanding, and is therefore the most specified and understood. It is through the understanding of interdisciplinarity where NTNU sees a link to innovation. There are also discursive structures that favor and legitimize instrumental values and descriptive claims over the normative ones, which means that the ethical arguments for diversity are unfavorable. This means that the concept of diversity is understood through a narrative framework that favors a neoliberal mindset, because this legitimizes instrumental and measurable values. The result of such an understanding is that parts of the discourse around the concept of diversity is abstract and vague in its formulation. This means that diversity understood as something ethical is difficult to appropriately implement in today's campus project.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMangfold og Innovajon - En Kritisk diskursanalyse av campusutviklingen i Trondheim
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel