Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReitan, Jorunn
dc.contributor.authorGjendemsjø, Jonas Hansen
dc.date.accessioned2022-07-27T17:20:25Z
dc.date.available2022-07-27T17:20:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108357483:23275792
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008954
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan en tverrfaglig undervisning av bærekraftig utvikling kan gjennomføres i videregående skole, og hvilket læringsutbytte elever kan ha av denne undervisningen. Dette har blitt gjort gjennom casestudier av to ulike tverrfaglige undervisningsopplegg. Bærekraftig utvikling har med den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (LK20), blitt innført som ett av tre tverrfaglige emner som skal inngå i alle fag. Hvordan skoler velger å tilnærme seg bærekraftig utvikling som tverrfaglig emne vil være et aktuelt tema i den kommende tiden. I overordnet del av denne læreplanen vektlegges det at elevene skal utvikle kompetanse som gjør at de kan handle ansvarsfullt og ta etiske og miljøbevisste valg. Oppgaven tar utgangspunkt i Sinnes (2021), som oppsummerer de viktigste punktene som burde inngå i en utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). Litteraturen om undervisning for bærekraftig utvikling viser at teoretisk kunnskap ikke er nok, og at elevene vil trenge et sett av kompetanser for å kunne være aktive deltakere i verden. Kompetansene Sinnes fremhever er kreativitet, kritisk tenkning, systemforståelse, kommunikasjon og samarbeid, fremtidstenkning og tro på fremtiden, handlingskompetanse, og å kunne leve gode liv uten overforbruk av jordens ressurser. Disse kompetansene blir gjennomgående konsepter for denne oppgaven. Dataene har blitt generert gjennom kvalitative intervjuer med de involverte lærerne og elevene. Resultatene som kommer fram gjennom denne oppgaven viser at begge undervisningsoppleggene inneholder flere av de sentrale elementene Sinnes mener burde inngå i en utdanning for bærekraftig utvikling, og at de fasiliterer utvikling av kompetansene for en bærekraftig fremtid. På tvers av oppleggene er det ulik tyngde på noen av kompetansene, men i hovedsak får alle kompetansene mulighet til å utvikles gjennom arbeidet som blir gjort i undervisningsoppleggene. Studien viser også at elevenes læringsutbytte, her målt i form av kompetanser for en bærekraftig fremtid, har blitt styrket gjennom de to tverrfaglige oppleggene.
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis has been to examine how interdisciplinary teaching about sustainable development can be carried out in high school, and what students can learn from this. This has been done through case-studies of two interdisciplinary teaching arrangements. In the new curriculum, Kunnskapsløftet 2020 (LK20), sustainable development has been introduced as one of three interdisciplinary issues which must be included in all school subjects. How schools decide to approach sustainable development as an interdisciplinary issue will be relevant going forward. The main part of the new curriculum also emphasises that the students should develop the competency to act responsibly and make ethical and environmentally conscious decision. The master thesis is based on Sinnes (2021), which summarizes the key points that an education for sustainable development should include. The literature on teaching for sustainable development shows that theoretical knowledge is not enough, and that students will need a set of competencies to be able to be active participants in the world. The competencies that Sinnes promotes are creativity, critical thinking, knowledge of systems, communication and collaboration, thinking- and hope for the future, action competence, and to be able to live well without overconsumption of the earth’s resources. These competencies will be general concepts throughout this thesis. The data have been generated through qualitative interviews with the teachers and students that have been involved. The results of this study show that both interdisciplinary teaching arrangements contains several of the key elements Sinnes thinks should be included in an education for sustainable development, and that they facilitate development of the competencies for a sustainable future. Across both teaching arrangements some competencies are emphasized stronger than others, but essentially all competencies are given the opportunity to be developed through the work being done in the teaching arrangements. The study also shows that the student’s teaching outcome, measured in the competencies for a sustainable future, are strengthened by the interdisciplinary teaching arrangements.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig utvikling, tverrfaglighet, og læringsutbytte: en casestudie av to undervisningsopplegg i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel