Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWenche Ann Similä
dc.contributor.authorGauslaa, Emilie
dc.date.accessioned2022-07-27T17:19:31Z
dc.date.available2022-07-27T17:19:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:38012729
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008926
dc.description.abstractSammendrag: Bakgrunn: Et høyt antall barn legges inn i sykehus årlig. Sykehusinnleggelse medfører undersøkelser, prosedyrer eller behandling, og flertallet må gjennomgå nål-relaterte prosedyrer. Dette kan for barn oppleves skremmende. Nåler og invasive prosedyrer er kilde til ubehag, frykt og smerte for barn. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvilken beytdning sykepleier og avledning har for smerteopplevelsen hos små barn ved nål-relaterte prosedyrer. Oppgaven har som mål å besvare følgende problemstilling: « Hvilken betydning har sykepleiers egenskaper og bruk av avledning for reduksjon av smerteopplevelsen hos små barn ved nål-relaterte prosedyrer?» Metode: Et litteraturstudim som tar utgangspunkt i åtte utvalgte forskningsartikler. Oppgaven er supplert med teori fra pensum fra sykepleierstudiet og andre relevante fagbøker og fagartikler. Resultat: Oppgaven avdekker at avledning er et effektivt tiltak for smertereduksjon hos små barn. Resultatene fra studiene peker på sykepleiers funksjon ved bruk av avledning og betydningen av sykepleiers egenskaper, i forbindelse med barn og nål-relaterte prosedyrer. Det avdekkes at sykepleiers kunnskap om barns utvikling, evne til å tilpasse seg det individuelle barnet og egnede kommunikasjonsferdigheter er essensielt. Oppgaven fant at avledning og sykepleier var viktig i barnets opplevelse av mestring og håp. Konklusjon: Avledning er et hensiktsmessig tiltak for barn og må tilpasses det enkelte barnet for å ha best mulig effekt. Sykepleiers egenskaper i utøvelsen av sykepleie er særlig viktig for at barnet skal oppleve kontroll, trygghet og redusert smerteopplevelse. Særlig viktig er det å dekke barnets informasjonsbehov, og skape behag gjennom avledning, kommunikasjon og fokus på mestring. Nøkkelord: barn, smertereduksjon, avledning, sykepleie, mestring
dc.description.abstractAbstract Background: Many children are admitted to hospitals every year. Hospitalization involves examinations and treatment, and the majority have to undergo needle-related procedures. This can be unpleasant for children. Needles and invasive procedures are a source of discomfort, fear and pain. The aim of this study is to examine the value of the nurse and distraction when meeting young children undergoing a needle-related procedure. The study aims to answer the following problem: “ What is the value of nurses’ characteristics and use of distraction, when trying to reduce the pain experience of young children undergoing a needle-related procedure?” Method: A literature study that addresses eight selected research articles. The study is supplemented with theory from the curriculum of NTNUs nursing programme and other relevant articles and books. Result: Distraction is an effective intervention for pain-reduction in young children. The results highlight the nurses’ value in relations to distraction and the nurses’ characteristics during needle-related procedures. It is of importance that the nurse has knowledge about children’s development, ability to adapt to the individual child and suitable communication skills. This study found that distraction and the nurse were essential in the child’s experience of mastery and hope. Conclusion: Distraction is an efficient intervention for children and must be customized to each child to have effect. The nurses’ characteristics when exercising nursing is essential for the child to achieve control, safety and pain-reduction. It is especially important to meet the child’s need for information, distraction, and focus on mastery. Keywords: child, pain-reduction, distraction, nurse, mastery
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleie til barn ved nål-relaterte prosedyrer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel