Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesset, Erik
dc.contributor.authorSørheller, Isabell
dc.contributor.authorNyvoll, Håkon Andreas
dc.date.accessioned2022-07-25T17:19:16Z
dc.date.available2022-07-25T17:19:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114615552:114619620
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008419
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med formål om å studere til hvilken grad Covid-19-pandemien har spilt en rolle som katalysator for endret norsk økonomisk atferd hos studenter. Tidligere forskning problematiserer målbarheten av den empiriske effekten til stabiliseringspolitikken på både kort og lang sikt. Imidlertid eksisterer det lite forskning på den aktuelle tematikken innenfor Covid-19s effekt på endring i økonomisk atferd. Ved hjelp av forskningsspørsmål, skal følgende problemstilling besvares: Covid-19-pandemiens rolle som katalysator for endret norsk økonomisk atferd hos studenter. Hovedfunnene fra undersøkelsen viser at pandemien har hatt en fremskyndet effekt på studenters spareatferd og fokus på offentlige ytelser. Våre funn tilsier at pandemien har ført til flere skifter under studenters økonomiske atferd på både kort- og langsiktig horisont. Avslutningsvis påpekes viktigheten av sosioøkonomiske forhold som forklarende verktøy for hvordan endret økonomisk atferd utvikler seg på sikt, og til hvilken grad dette kan føre til atferdsendringer hos studenter.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is a qualitative study with the purpose of examining to which degree the Covid-19 pandemic has played a catalytic role for change in Norwegian economical behavior among students. Previous research problematizes the measurability of the empirical effect of stabilization policy in both short and long term. Nevertheless, there is not a sufficient amount of research on the current issue within Covid-19's effect on change in economic behavior. Using research questions, the following question will be answered: The role of the Covid-19 pandemic as a catalyst for changed Norwegian economic behavior among students. The main findings of the study show that the pandemic has had an accelerated effect on students' behavior in regards to saving and focus on public benefits. Our findings suggest that the pandemic has led to several shifts in students' financial behavior on both a short and long- term horizon. In conclusion, the importance of socio-economic conditions is pointed out as an explanatory tool for how changed economic behavior develops in the long term, and to which extent this can lead to behavioral changes in students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleCovid-19-pandemiens rolle som katalysator for endret norsk økonomisk atferd hos studenter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel