Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorunn Hatlen Nøst
dc.contributor.authorNilssen, Astrid Lunde
dc.date.accessioned2022-07-23T17:20:19Z
dc.date.available2022-07-23T17:20:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110474595:25174607
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008012
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Stadig færre barn oppfyller myndighetenes anbefalinger om daglig fysisk aktivitet. Livsstilssykdommer kan på sikt være en konsekvens av dette. Barn fra familier med lavere sosioøkonomisk status er mer inaktiv enn barn fra familier med høyere sosioøkonomisk status. Skolen er en plass barn i Norge møtes uavhengig av sosioøkonomisk status, og tilbudet er likt for alle. Skolen kan være en arena som legger til rette for fysisk aktivitet. Forskning tyder også på at fysisk aktiv læring (FAL) bidrar til økt aktivitetsnivå, flere metoder for læring, og barn som strever på skolen lærer bedre med FAL. Det er gjort en del forskning på bruk av FAL, det er derimot lite forskning som viser hvordan lærere erfarer FAL i teoretiske fag. Hensikt og problemstilling: Å få kunnskap om hvilke erfaringer lærere har med å integrere fysisk aktiv læring i norsk, matematikk og engelsk ved 1.-4.klasse. Metode: Oppgaven er en kvalitativ forskningsstudie gjennomført ved bruk av semistrukturerte fokuserte intervju. Det ble gjennomført seks individuelle intervju av lærere, og et fokusgruppeintervju med fire ansatte ved et ekspertsenter for fysisk aktiv læring. Resultat: Informantene i studien fortalte om positive erfaringer ved bruk av fysisk aktiv læring i undervisningen med norsk, matematikk og engelsk fra 1.-4.klasse. Elevene virket å samarbeide bedre og undervisningen ble mer variert. Lærerne sto fritt til å bestemme hvordan de vil legge opp undervisningen sin, så lenge de kom igjennom læreplanmålene. De fortalte også om faktorer som gjorde det utfordrende å få til FAL i praksis. Eksempler på faktorer var tid, ressurser og omgivelser. Konklusjon: Lærerne fortalte om både positive erfaringer og faktorer som gjorde det utfordrende å få til fysisk aktiv læring i praksis. Mer kvalitativ forskning knyttet til læreres erfaring av fysisk aktiv læring kan gi ytterligere kunnskap om bruken av metoden blant lærere ved 1.-4.klasse i Norge.
dc.description.abstractAbstract Background: Fewer children meet the authorities' recommendations for everyday physical activity. Lifestyle diseases can in the long run be a consequence of this. Children from families with lower socioeconomic status are more inactive than children from families with higher socioeconomic status. The public school system in Norway offers the same education for everyone, regardless of socioeconomic status. The school can therefore act as an arena where children can be physical active. Research also indicates that physically active learning (PAL) helps to provide a wider range of learning methods, increases the physical activity level and children who struggle at school can learn better with this method. There has been some research on the use of PAL, but there is little research that shows how teachers experience this. Purpose: To gain knowledge about what experience teachers have with integrating PAL when teaching the subjects; Norwegian, mathematics and English in grades 1.-4. Method: The thesis is a qualitative research study that has been carried out using semi-structured foused interviews. Six individual interviews of teachers, and a focus group interview with four employees at an expert center for FAL were conducted. Results: The participants in the study express positive experiences when implementing physically active learning in Norwegian, mathematics and English. Students seem to collaborate better, and one enriches the learning process by utilizing several ways of teaching. The teaching is varied, and can adopt to more students. Teachers are free to decide how they want to structure their teaching, as long as they get through the curriculum goals. What can set restrictions for using PAL however are framework conditions; time, resources and surroundings. Conclusion: Implementing physically active learning into the subjects Norwegian, mathematics and English can be positive. Further qualitative research related to teachers' experience when it comes to integrating PAL may provide further knowledge about the use of the method among teachers in grades 1.-4.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie om læreres erfaringer med å integrere fysisk aktiv læring i norsk, matematikk og engelsk ved 1.-4.klasse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel