Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLichtwarck, Willy
dc.contributor.authorBusch, Amanda Brede
dc.date.accessioned2022-07-22T17:20:34Z
dc.date.available2022-07-22T17:20:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106117936:21861575
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007892
dc.description.abstractForskningsprosjektet undersøker nyutdannede barnevernspedagogers overgang fra utdanning til det profesjonelle arbeidsliv og hvordan de vurderer nytten av kunnskapen de har lært gjennom utdanningen. Formålet med prosjektet er å få tak i deres erfaringer og opplevelser knyttet til tema. Forskningsprosjektets vitenskapelige ståsted består av en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Bakgrunn for tema baseres på at det stadig rettes et sterkere søkelys mot forholdet mellom utdanninger og yrkesutøvelse. Forholdet relateres særlig til velferdsstatens yrker, som blant annet førskolelærere, allmennlærere, sykepleiere og sosialfaglige profesjoner. Søkelyset på forskningsprosjektet rettes mot barnevernspedagogenes første møte med arbeidslivet. Det stilles spørsmål til hvordan de selv vurderer og erfarer nytten av kunnskapen de har tilegnet seg. Tidligere forskning viser at barnevernspedagoger ofte står i store belastninger, hvor særlig nyutdannede og nyansatte preges etter kort tid. Store belastninger og krevende oppgaver fører til høy turnover som resulterer i svekkende kompetanse, samt kvalitet i arbeidet. Forskningsprosjektets hovedspørsmål og problemstilling er dermed: «Hvordan opplever nyutdannede barnevernspedagoger overgangen fra utdanning til det profesjonelle arbeidsliv og hvordan vurderer de nytten av kunnskapen som utdanningen har gitt dem?» Problemstillingen undersøkes gjennom kvalitative forskningsintervju av ni nyutdannede barnevernspedagoger. Seks av de hadde erfaring fra kommunale barneverntjenester, mens de resterende tre var miljøterapeuter i barnevernsinstitusjoner. Forskningsprosjektets analyseprosess består av elementer fra både stegvis-deduktiv-induktiv metode (SDI) og grounded theory (GT). Analyseprosessen er også inspirert av Jonathan Smiths stegvise prosess. Funn presenteres med utdrag fra intervjuene, samtidig som de knyttes opp mot teoretiske perspektiv, tidligere forskning og drøftes opp mot prosjektets problemstilling. Empirien viser at de nyutdannede barnevernspedagogene besitter like og ulike erfaringer i overgangen fra utdanning til arbeidsliv. De erfarer kunnskapen som nyttig gjennom individuelle perspektiv. Empirien rettes mot arbeidslivets utfordringer, ferdigheter og tryggheten de nyutdannede opplever. Undersøkelsen peker på kompleksiteten i det barnevernsfaglige fagfeltet, hvor relasjonskompetanse og tillit går igjen som en rød tråd i kunnskapen de har tilegnet seg.
dc.description.abstractThe research project investigates recently graduated child welfare workers’ transition from education to the professional work life and how they consider the usefulness of the knowledge they have learned through this education. The purpose is to acquire their experiences on the topic. The scientific standpoint of the research project thus consists of a phenomenological-hermeneutic approach. The background for the topic is based on an increasing focus on the relationship between education and professional practice. The relationship can particularly be related to the professions of the welfare state, such as preschool teachers, general teachers, nurses and social workers. The focus of the research project is directed towards the child welfare worker’s first meeting with the work life. It is investigated how they themselves consider and experience the usefulness of the knowledge they have acquired. Previous research suggests that child welfare workers frequently are under severe stress, where recent graduates and new employees particularly, are affected after only a brief period. Heavy workloads and demanding tasks lead to a high turnover and a weakening of the competence and quality in the work. Therefore, the research project’s main question is: «How do recently educated child welfare workers experience the transition from education to the professional work life, and how do they consider the usefulness of the knowledge the education has given them?» The question is investigated through qualitative research interviews of nine recently graduated child welfare workers. Six of them had experience from municipal child welfare services, while the other three were social workers from child welfare institutions. The project’s analysis process consists of elements from both stepwise-deductive-inductive method (SDI) and grounded theory (GT). It is also inspired from Jonathan Smiths’ stepwise process. Findings are presented along with excerpts from the interviews. These are linked to theoretical perspectives and previous research, and are reviewed in the context of the project’s main question. Empirical research suggest that recently graduated child welfare workers possess common and differing experiences regarding the transition from education to the work life. They experience the knowledge as useful through individual perspectives. The empirical research is directed towards the challenges, skills, and safety the recent graduates experience. The study points to the complexity in the child welfare field of work, where relational skills and trust is a common thread in the knowledge they have acquired.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJeg tør å påstå at dette er en av verdens vanskeligste jobber ... Vi jobber jo med fremtiden.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel