Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRattsø, Jørn
dc.contributor.authorDahn, Kristin Hoffstad
dc.date.accessioned2022-07-22T17:20:02Z
dc.date.available2022-07-22T17:20:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114729183:47613847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007874
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøkes effekt av flyplassetableringer på befolkningsutvikling i de regioner hvor flyplassene etableres. Dataen som blir brukt er paneldata med observasjoner for norske bo- og arbeidsmarkedsregioner i perioden 1951-2019. Oppgaven tar i bruk en difference-in-differences-metode for å finne den kausale effekten av flyplassetableringer på befolkningsutvikling for regioner hvor flyplasser ble etablert i 1968. Denne metoden utvides med innføring av tidsfaste effekter og en alternativ kontrollgruppe. Videre utvides analysen for å undersøke betydning av hvilken motivasjon som ble lagt til grunn for å etablere flyplassene. Som en robusthetssjekk av resultatene sammenlignes de med resultatene fra tilsvarende regresjoner med en alternativ behandlingsgruppe bestående av regioner som fikk flyplasser i 1971. Resultatet av analysen viser a flyplassetableringer har positiv effekt på befolkningsutviklingen i de regioner hvor etableringen finner sted. Resultatene er signifikante for undergrupper som hadde positiv populasjonsvekst i en periode før flyplassetableringen fant sted; for etableringer som kan antas å være etterspørselsdrevne. For regioner som i utgangspunktet ikke opplevde vekst, og hvor flyplassetableringene kan antas å være distriktspolitisk motivert, er resultatene mer tvetydige.
dc.description.abstractThis thesis examines the effect of airport establishments on population development in the regions where the airports are established. The data used is panel data with observations for Norwegian regions in the period 1951-2019. The thesis uses a difference-in-differences method to find the causal effect of airport establishments on population growth in the regions where airports were established in 1968. The study is expanded with the introduction of fixed effects and an alternative control group. Furthermore, the analysis is expanded to examine the significance of the motivation on which the establishing of the airports was based. As a robustness check, the results are compared with the results from regressions with an alternative treatment group consisting of regions where airports were established in 1971. The results of the analysis show that airport establishments have a positive effect on population growth in the regions where the establishment took place. The results are significant for subgroups that experienced positive population growth in a period prior to the establishment of the airports, i.e. for establishments that can be assumed to be demand-driven. For regions that initially did not experience growth, and where airport establishments can be assumed to be motivated by district policy, the results are more ambiguous.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av flyplassetableringer på befolkningsveksten i norske bo- og arbeidsmarkedsregioner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel