Hvordan opplever sykepleiere oppgaveglidning mellom leger og sykepleiere?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007847Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Det foreligger en kritisk mangel på kvalifisert helsepersonell verden over, samtidig med at folks forventninger til helsevesenet øker. I høyinntektsland som Norge vil flere eldre sammen med endrede sykdomsmønster føre til økt press på helsetjenestene. Helsetjenestene bør derfor effektiviseres. Verdens helseorganisasjon har foreslått oppgaveglidning for å håndtere disse utfordringene. Oppgaveglidning mellom leger og sykepleiere kan ha konsekvenser for sykepleierrollen. Det har vært lite oppmerksomhet rettet mot hvordan oppgaveglidning kan oppleves for sykepleiere. Samtidig er temaet av høy relevans da oppgaveglidning implementeres i stadig større grad verden over. Hensikt: Hensikten med litteraturstudiet er å undersøke sykepleieres opplevelse av oppgaveglidning og hvilke konsekvenser oppgaveglidning kan ha for sykepleierrollen. Metode: Denne systematiske litteraturstudien baserer seg på systematiske litteratursøk. Sju artikler er inkludert i oppgaven, hvorav seks er forskningsartikler og en er en oversiktsartikkel. Resultat: Det viste seg at sykepleiere hadde flere ulike syn på oppgaveglidning. I tillegg til å føre med seg positive aspekter som blant annet utvikling av sykepleierrollen og tydeliggjøring av sykepleierrollens særegenheter bringer oppgaveglidning også med seg utfordringer. Oppgaveglidningen kan stå i konflikt med sykepleieres yrkesidealer og svekke sykepleieres yrkesidentitet. Det kan også føre til økt arbeidspress for sykepleiere. Konklusjon: Oppgaveglidning oppleves å medføre både positive og negative ringvirkninger for sykepleierrollen. Mer forskning rundt temaet er hensiktsmessig for å undersøke hvilke følger oppgaveglidning kan ha for sykepleiere.
Nøkkelord: Oppgaveglidning, sykepleie, verdier, legeoppgaver