Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Inger Lise
dc.contributor.authorHustad, Lisa
dc.date.accessioned2022-07-22T17:19:16Z
dc.date.available2022-07-22T17:19:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:46751657
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007846
dc.description.abstractBakgrunn: Helsefremmende sykepleie innebærer tilrettelegging av mestring og identifisering av pasientens ressurser. I 2018 var 356 000 pasienter under 20 år innlagt på norske sykehus. Barn på sykehus gjennomgår ulike prosedyrer i forbindelse med utredning og behandling. Prosedyrer sees på som en av hovedkildene til stress hos barna, og oppleves ofte ubehagelige. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan sykepleier gjennom kommunikasjon og relasjon, kan støtte barns mestring ved prosedyrerelatert ubehag. Oppgaven er basert på barn i alderen 3-12 år. Metode: Oppgaven er et litteraturstudium basert på syv forskningsartikler og en review-artikkel, gjort fra medio april 2022 til juni 2022. Annen relevant faglitteratur og forskning er brukt som støtte til oppgaven. Resultat: Foreldres støtte og fysiske nærhet har stor påvirkning på barns stressnivå. Forberedende informasjon og støtte er avgjørende for at barnet skal skape seg mestringsstrategier, og foreldre er barnets viktigste kilde til informasjon. Sykepleiers relasjon og kommunikative tilnærming kan ha en terapeutisk og tryggende effekt på barnet. Terapeutisk lek som avledning er en ikke-farmakologisk intervensjon for mestring som bidrar til at barnet kan bearbeide følelser og opplevelser fra prosedyrer. Forskning har vist at leken reduserer angst og smerter hos barnet, og kan gjøre det lettere for barnet å kommunisere behov og tanker til sykepleieren. Konklusjon: Sykepleiers relasjon og tilpassede kommunikasjon til barnet kan ha en helsefremmende effekt og styrke barnets empowerment. Bruk av mestringsstrategier er viktig for barns opplevelse av prosedyrer, og viktig for å forebygge bruk av tvang og skape opplevelse av sammenheng. Nøkkelord: barn, prosedyrerelatert ubehag, mestring, relasjon.
dc.description.abstractBackground: Health-promoting nursing involves facilitating patients coping and identifying their resources. In 2018 there was 356 000 patients under the age of twenty in Norwegian hospitals. Hospitalized children undergo a variety of procedures during assessments and treatments. Procedures are considered one of the main factors to children’s´ stress and are often discomforting to the patients. Aim: The aim of this study is to investigate how nurses through communication and relation can support children’s´ coping in the setting of procedural discomfort. The study is based on children 3-12 years old. Method: The study is a literature study based on seven research articles and one review article, started medio April 2022 and ended in June 2022. Other relevant literature and research articles are used to support the study. Results: Parental support and physical presence have a great impact on children’s stress levels. Preparational information and support are crucial for the child to create coping strategies, and parents are the most important informational source. Nurses’ relation and communicative approach can have a therapeutic and reassuring effect on the child. Therapeutic play as a distraction is a non-pharmalogical intervention for coping, which helps the child to act out their feelings and experiences related to procedural discomfort. Research have shown that play reduces anxiety and pain, and can ease the child’s communication of needs and thoughts to the nurse. Conclusion: Nurse´s relation and adjusted communication to the child can have a health-promoting effect and strengthen the empowerment. Using coping strategies is important for the child’s experience of procedures and to prevent force and coercion, and in addition creating sense of coherence. Keywords: children, procedural discomfort, coping, relation
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarns mestring under prosedyrer på sykehus
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel