Autismespekterforstyrrelser og sosial trening med jevnaldrende i barneskolealder
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007640Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1312]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tittel: Autismespekterforstyrrelser og sosial trening med jevnaldrende i barneskolealder.
Bakgrunn: Bakgrunn for tema knyttes til en økning i antall personer som har fått en autismediagnose de siste årene, noe som vil føre til et økt behov for støtte og tilrettelegging i skolen.
Hensikt: Denne bacheloroppgaven har som hensikt å undersøke hvordan elever i barneskolealder med autismespekterforstyrrelser (ASF) påvirkes av sosial trening med jevnaldrende.
Metode: Oppgaven benytter seg av litteraturstudie som metode, hvor fem vitenskapelige artikler er undersøkt, og diskutert opp mot relevant teori. Resultat: De fem vitenskapelige artiklene viser at sosial trening med jevnaldrende påvirker elever med ASF i den grad at de øker forekomsten av initiativ og respons rettet mot jevnaldrende. Det er også en økning i felles oppmerksomhet og sosialt samspill med jevnaldrende.
Konklusjon: Sosial trening med jevnaldrende bringer med seg positive effekter for elever med ASF sine samhandlingsferdigheter og sosialt samspill, men langtidseffektene av sosial trening kan ikke fastslås. Det finnes lite forskning på dette området i Norge, og det er derfor oppfordres det til forskning hvor vernepleieren iverksetter sosial trening med jevnaldrende i norske skolemiljø.
Nøkkelord: Autismespekterforstyrrelser, sosial trening, jevnaldrende, barneskole Title: Autism Spectrum Disorder and Social Skills Training with peers in early school age.
Background: The background for this theme is linked to an increase in diagnosis of autism in the last years, which will lead to an increased need for facilitation and support in school.
Aim: This study is supposed to examine how social skills training with peers affect early school age students with autism spectrum disorder (ASD).
Method: The method that is used is literature study where five peer reviewed articles has been examinate and discussed up against relevant theory.
Results: The five peer reviewed articles shows that social skills training with peers affect students with ASD to the extent that they increase the incidence of initiative and responses towards peers. There are also increases in joint attention and social interaction with peers.
Conclusion: Social skills training with peers gives positive effects for students with ASD’s interaction skills and social interaction with peers, but the long-term effects of social skills training cannot be determined. There is little research in this area in Norway, and therefore it is encouraging to research where the intellectual disability nurse implements social skills training with peers in Norwegian school environment.
Keywords: Autism Spectrum Disorder, social skills training, peers, elementary school