Fra cheapfake til deepfake
Description
Full text not available
Abstract
I den siste tiden har deepfakes blitt mer og mer vanlig for å lage falske nyheter og falsk kjendis-porno. Siden den første deepfaken ble laget i 2017 har det blitt laget flere tusen deepfake-videoer, som har blitt publisert på internett. Flesteparten av disse er kjendis-porno, men deepfakes har også blitt brukt flittig til å produsere falske nyheter. I løpet av de siste to årene har deepfakes begynt å få inntog i dokumentarfilmsjangeren, med filmer som “Welcome to Chechnya”, der deepfakes brukes for anonymisering, og “Deepfake Therapy” som bruker deepfakes for terapi til de som har mistet noen kjære. Deepfake som anonymisering gir publikum tilsynelatende mer følelsesmessig tilknytning til personer som anonymiseres, kontra andre former for anonymisering. Med dagens deepfake-nivå er det dog fortsatt merkelig å se på, og det unngår ikke the uncanny valley totalt. Deepfake som terapi er mer overbevisende, da publikum i større grad er villig til å la seg “lure”. Som falske nyheter og kjendisporno har deepfakes stort potensiale for å skade både enkeltindivider og samfunnet som helhet. Per 2021 klarer nordmenn å avsløre deepfakes omtrent halvparten av tiden. Denne prosenten vil gå ned etter hvert som teknologien blir bedre, men heldigvis arbeides det kontinuerlig med måter å oppdage deepfakes på. Flere av dagens metoder har høy nøyaktighet for å gjenkjenne deepfakes, men dette er en evig katt-og-mus lek om hvem som kan lage best algoritmer. For å motkjempe falske nyheter og annen uetisk bruk av deepfake-teknologi bør vi inkorporere mer generell kildekritikk og spesifikk deepfake-opplæring i skole, sistnevnte er noe som allerede er igangsatt.Som terapi, underholdning, eller verktøy for å anonymisere utsatte personer, har deepfakes mange muligheter til positiv bruk. “Welcome to Chechnya” bruker deepfake-teknologi for å anonymisere homofile tsjetsjenere som undergår forfølgelse i hjemlandet sitt, og “Deepfake Therapy” bruker deepfake i sanntid for å la folk snakke med en versjon av sine avdøde kjære. Å bruke avdøde skuespillere i film er ikke nytt, og lisensiering av avdøde kjendiser er allerede et stort marked, og vil bare bli større etter hvert som deepfaking blir enklere, og flere filmskapere får mulighet til å gjenopplive favoritt-skuespilleren sin. Dette vil medføre økt inntekt til kjendisens familie, etter deres død, men kan også ta muligheter fra nye, fremadstormende skuespillere. Deepfake som underholdning har allerede blitt tatt i bruk i Norge, senest i år i en episode av “Kompani Lauritzen”.Deepfake har mange muligheter for bruk som er ikke-skadelig for personer eller samfunnet, men det er viktig at de som jobber med å avsløre deepfakes trapper opp arbeidet sitt i tiden som kommer, etterhvert som deepfakes blir lettere å lage, og enda mer overbevisende.