Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHadders, Hans
dc.contributor.authorTessem, Maria Skjemstad
dc.date.accessioned2022-07-20T17:19:40Z
dc.date.available2022-07-20T17:19:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:51227921
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007351
dc.description.abstractSammendrag Innledning Hensikten med studien var å undersøke hvilke erfaringer sykepleiere ved Nyfødt intensiv har i tilrettelegging av amming for mødre til premature barn. Tidligere studier viser at mødre kan oppleve sterke bekymringer knyttet til amming av sitt premature barn (6,7). Videre har intensivavdelinger for nyfødte en lavere ammeforekomst grunnet sykdom eller for tidlig fødsel. Ved å få økt kunnskap om temaet, kan sykepleiere i større grad tilrettelegge for amming og oppnå bedre ivaretagelse av mødre i ammeprosessen. Metode Kvalitativ studie med semi-strukturerte intervjuer med fire informanter ved Nyfødt Intensiv. Funnene ble videre analysert med inspirasjon fra tematisk analyse. Resultat Fra analysen fremkom fire temaer: Bekymringer hos mor, kommunikasjon med mor, tiltak for å stimulere melkeproduksjonen og når ammingen ikke lar seg gjennomføre. Resultatene viste at sykepleierens fokus på å gi adekvat informasjon og involvere mødre i ammeprosessen kan resultere i at mødre opplevde mestring, mindre stress og økt motivasjon. Sykepleiere bør tilrettelegge for tiltak som brystpumping og kengurumetoden for å stimulere melkeproduksjonen. Videre kan det være hensiktsmessig at sykepleiere støtter mor i å akseptere situasjonen dersom ammingen ikke lar seg gjennomføre, og gi informasjon om hvordan man kan fremme tilknytning med barnet. Konklusjon Studien viste at sykepleiere kan ha betydningsfull og positiv påvirkning for mødre i tilrettelegging av amming av sitt premature barn. Økt kunnskap om sykepleierens rolle og betydning i ammeprosessen, kan resultere i enda bedre ivaretagelse av mødre og dermed gi økt ammeforekomst. Nøkkelord: Nyfødt intensiv, amming, prematur, mødre, kengurumetoden
dc.description.abstractAbstract Introduction The aim of the study was to investigate the experiences of nurses at neonatal intensive care unit in facilitating breastfeeding for mothers of premature infants. Previous studies show that mothers may experience strong concerns related to breastfeeding their premature child (6,7). The frequency of breastfeeding in the neonatal intensive care unit is lower due to illness or premature birth. By gaining more knowledge about the topic, nurses can to a greater extent facilitate breastfeeding and achieve better care for mothers. Method Qualitative study with semi-structured interviews with four informants at neonatal intensive care unit. The findings were further analyzed with a thematic analysis-inspired approach. Result The analysis emerged into four themes: Mothers concerns, communication with the mother, measures to stimulate milk production and when breastfeeding can not be carried out. The results showed that the nurse's focus on providing adequate information and involving mothers in the breastfeeding process can result in mothers experiencing mastery, less stress and increased motivation. Nurses should facilitate measures to stimulate milk production, such as breast pumping and kangaroo mother care. The results suggest that it may be appropriate for nurses to support the mothers in accepting the situation if breastfeeding is not feasible, and provide information on how to promote attachment with the child. Conclusion The study showed that nurses can have a significant and positive impact on mothers in facilitating the breastfeeding of their premature baby. Increased knowledge of the nurse's role and significance in the breastfeeding process, can result in better care for mothers and thus increse the incidence of breastfeeding. Keywords: NICU, breastfeeding, prematurity, mothers, kangaroo mother care
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilrettelegging av amming for mødre til premature barn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel