dc.contributor.advisor | Forseth, Ulla | |
dc.contributor.author | Fjærvik, Ingvild Tande | |
dc.date.accessioned | 2022-07-19T17:22:55Z | |
dc.date.available | 2022-07-19T17:22:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:104661571:10004546 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3007047 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i unge jenters erfaringer fra
mannsdominerte yrkesfag på videregående skole. Oppgaven skrives i samarbeid med
Trøndelag Fylkeskommune og deres satsning på å utvikle «Trøndelagsmodellen»; en modell
for å øke rekruttering og sikre ivaretakelse av elever som velger utradisjonelle yrkesfag.
Studien bygger på et konstruktivistisk paradigme, og tar utgangspunkt i et kvalitativt design
bestående av fire intervjuer med totalt åtte jenter som går mannsdominerte yrkesfag. Jentenes
erfaringer analyseres i lys av teorier om kjønn og mindretallsatferd, i tillegg til tidligere
forskning som belyser de teoretiske verktøyene. Hensikten er å forstå jentenes erfaringer i lys
av teorier om kjønn og mindretallsatferd, og belyse hvordan jentenes hverdag blir påvirket av
at de er i mindretall. Analysen illustrerer at kjønnstradisjonelle forståelser fremdeles står
sterkt, hvor jentene selv, guttene på skolen, lærere og ansatte i lærlingebedrifter bidrar til å
reprodusere og opprettholde disse. Jentenes hverdag i en gutte- og mannsdominert kultur er
blant annet preget av praktiske utfordringer knyttet til manglende tilrettelegging, fordommer
og diskriminering, samt en seksualisert kultur hvor jentenes kjønn blir objektivisert.
I datamaterialet mitt identifiserer jeg begrepet «jenteeffekten», og dette diskuterer jeg i
oppgavens diskusjonsdel. Begrepet omhandler den effekten og rollen som jentene innehar
som del av et gutte- og mannsdominert fellesskap. Lærere forventer at jentene skal holde
guttene «i tøylene», og uttrykker behov for jenter i klasserommet for å holde ro og orden.
Disse generaliseringene blir en selvoppfyllende profeti, og legger føringer for både jenter og
gutter sitt handlingsrom. Jenteeffekten kan virke begrensende på individer ved at det setter
unge i bås og bidrar til en reproduksjon av kjønnstradisjonelle forståelser og seksualisert
kultur. På samfunnsnivå er dette uheldig da det kan motvirke rekruttering av jenter til
mannsdominerte yrkesfag, noe som har negative ringvirkninger i form av dårlig utnyttelse av
befolkningens ressurser, samt opprettholdelse av lønnsgapet mellom menn og kvinner.
Studien viser at det trengs en renvask i de mannsdominerte yrkesfagene, med en nulltoleranse
for seksuell diskriminering og kjønnsdiskriminering. Det er behov for bedre tilrettelegging for
jenter i mannsdominerte yrkesfag, og det må fokuseres på tiltak for ivaretakelse av de som
allerede har valgt utradisjonelt, samt tiltak for å øke rekrutteringen. På den måten kan man
sikre reell valgfrihet når det gjelder barn og unges utdanningsvalg. | |
dc.description.abstract | The purpose of this master thesis is to gain insight into the experiences of young girls
attending male dominated vocational high school programs. The thesis is written in
collaboration with Trøndelag county municipality and their investment towards developing
“Trøndelagsmodellen”; a model looking to better the recruitment and ensure the well-being of
students choosing to attend untraditional vocational high school programs. The study is
centered around a constructivist paradigm, and has a qualitative design based on four
interviews with eight girls attending male dominated vocational high school programs. The
girls’ experiences are analysed within a theoretical framework using theories regarding gender
and minority behaviour, in addition to previous research enlightening the required theoretical
resources. The purpose is to better understand the subjects’ experience through the lens of
theories regarding gender and minority behaviour and find out to what extent the girls’
everyday life is affected by being a numerical minority. The analysis illustrates that there still
is a strong presence of traditional gender understanding throughout the learning environment,
and that the girls themselves, the boys at school, teachers, and employees at apprenticeship
companies are all contributing to the upkeep and reproduction of this. The girls’ everyday life
in a male dominated culture is amongst other things characterized by practical challenges tied
to poor facilitation, prejudices and discrimination, as well as a sexualized culture where the
girls’ gender is being objectified.
Through information from interviews with the girls, I identify the term “jenteeffekten” (the
girl effect). This term addresses and describes the role girls play as part of a male dominated
community, and the impacts of this. Teachers expect the girls to keep the boys in check and
express a need for girls in the classroom to keep peace and order. This type of generalization
becomes a self-fulfilling prophecy, and acts as guidelines for the actions of both the boys and
the girls. The girl effect could have a restrictive effect in individuals by confining young
people to predetermined expectations, thus contributing to further reproduction of traditional
gender understanding and sexualized culture. On a macro level, this is unfortunate as it may
work against recruitment of girls to vocational studies, which lessens the utilization of the
population as a whole, while maintaining the wage gap between men and women. This study
shows the need for a clean-up in male dominated vocational subjects, eliminating sexual and
gender-based discrimination. Facilitation has to be improved for those already attending, and
further actions towards increased recruitment needs to be put into action. This way, one can
ensure true freedom of choice when it comes to adolescents choosing their education. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Jenteeffekten - En studie av jenter i mannsdominerte yrkesfag | |
dc.type | Master thesis | |