Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoeleveld, Karin
dc.contributor.authorJohansson, Karina Løkvik
dc.contributor.authorBrose, Louise Helene Sæther
dc.contributor.authorViksnes, Malene
dc.date.accessioned2022-07-19T17:21:25Z
dc.date.available2022-07-19T17:21:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111350261:112687559
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006984
dc.description.abstractBakgrunn: Spastisk cerebral parese medfører ulike symptomer, hvor redusert gangfunksjon er en av de mest alvorlige funksjonsnedsettelsene. Dette kan påvirke individets daglige funksjon, selvstendighet og livskvalitet. En mulig behandlingsform for å forbedre gangfunksjon, er styrketrening. I denne litteraturstudien undersøkes det om styrketrening kan bidra til forbedret gangfunksjon for barn med spastisk cerebral parese, med fokus på relevante fysiologiske og metodiske aspekter. Metode: De utvalgte studiene ble funnet ved bruk av Pubmed, Google Scholar, Embase, Oria og Science Direct. Studiene måtte inkludere barn med spastisk cerebral parese nivå I-III i klassifiseringssystemet for grovmotorisk funksjon. Studienes intervensjon måtte være en form for styrketrening, og effekten av disse måtte måles med enten 10 meter gangtest eller 1 minutt gangtest. Resultat: Åtte studier ble inkludert. Fem studier viste en signifikant forbedring i gangfunksjon. De resterende tre viste en trend på forbedring i gangfunksjon etter styrketrening. Konklusjon: Styrketrening har positiv effekt på gangfunksjon hos barn med cerebral parese innenfor nivå I-III i klassifiseringssystemet for grovmotorisk funksjon. Det ser ut til å være en korrelasjon mellom gangfunksjon og enkelte fysiologiske faktorer. Metodiske aspekter ser ut til å være av høy relevans når man forsøker å forbedre gangfunksjon.
dc.description.abstractBackground: Spastic cerebral palsy varies in symptoms and severity, with reduced gait function being one of the most severe impairment. This can affect the individual's daily function, independence, and quality of life. A possible treatment for improving gait function is resistance training. The aim of this review is to investigate how resistance training affects gait function in children with spastic cerebral palsy gross motor function classification system I-III, with focus on relevant physiological and methodological aspects. Method: The different studies were found using Pubmed, Google Scholar, Embase, Oria, and ScienceDirect. The included studies had to contain children with spastic cerebral palsy gross motor function classification system I-III. The study's intervention included resistance training and the 10-meter walking test or 1-minute walking test. Result: Eight studies were included. Five studies found significant improvement in gait function after the intervention. The remaining three found positive trends for improvement. Conclusion: Resistance training has a positive effect on gait function in children with cerebral palsy gross motor function classification system I-III. There seems to be a correlation between gait function and certain physiological factors. Methodological aspects seem to be of high significance in attempts to improve gait function.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleResistance training and gait function in children with spastic cerebral palsy
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel