Fastlegekrisen på legevakten
Abstract
SammendragInnledning og bakgrunnFastlegekrisen har skapt stor pasientpågang til legevakten. Begrepet «fastlegekrise» blir ofte brukt uten at folk i dag nødvendigvis vet hva det innebærer. For sykepleiere på legevakten er det derimot en del av hverdagen som påvirker deres arbeidsmiljø. I denne studien undersøkes det hvordan fastlegekrisen påvirker arbeidsmiljøet til sykepleiere på legevakten.MetodeStudien hadde utgangspunkt i forespørsel fra ledelsen på legevakten. I studien ble det brukt en kvalitativ metode. Det ble utført semistrukturerte dybdeintervju med syv informanter av begge kjønn og med forskjellig alder og erfaring. Dataen er deretter analysert med inspirasjon fra analysemetoden systematisk tekstkondensering og meningsfortetning. ResultatResultatene for studien er delt inn i tre hovedkategorier. Administrasjon og ledelse, økt pasientmengde, og arbeidsmiljø. Kategoriene viser til funn som påvirker sykepleierne i fastlegekrisen. Generelt viser resultatene til et arbeidsmiljø påvirket av dårlig kommunikasjon og press i krisetid. Resultatene viser også at sykepleierne kjenner seg umotiverte til å jobbe med den nye gruppen pasienter som kommer som følge av fastlegekrisen. Informantene forteller også om at pasientene har en dårligere sykdomsforståelse enn det de hadde før. Konklusjon Konklusjonen bygger på behov for bedring av kommunikasjon fra ledelsen. Studien viser at arbeidsmiljøet på legevakten i dag er truet som følge av administrative og sosiale grunner. Informantene på legevakten føler ikke at de blir hørt og lufter sine frustrasjoner i uorganiserte former. Pasientgruppen som kommer til legevakten uten fastlege, har også ett behov for folkeopplysning i forhold til egen helse og bruk av helseetater. Nøkkelord:Legevakt, arbeidsmiljø, fastlegekrise, ledelse, sykepleie, frustrasjon Abstract
Introduction and background The general practitioner (GP) crisis has created a big rush of patients to the emergency room. For nurses working in out-of-hours care, the GP-crisis have become a part of their daily work life. This study explores how the GP-crisis affects the nurses working environment in the emergency department.
MethodThe study is a collaboration between the nursing department at NTNU university and the local out-of-hours care department. The study used a qualitative method. The interviews were semi-structured and individual with informants from the out-of-hours-care department. The results are analyzed with inspiration from methods for analysis, like densification of meaning and text condensation.
ResultsThe results of the study are divided into three categories: administration and leadership, increased patient volume, and working environment. In general, the results show a negatively affected communication in a time of crisis. The results also show that the nurses feel unmotivated by working with the new group of patients that follows the GP-crisis.
Conclusion The conclusion is built upon a need for change within the communication from the management. The study shows that the working environment in the out-of-hours-care department is threatened because of administrative and social reasons. The informants don’t feel like their frustrations are listened to and therefore vent their frustrations in unorganized forms. The patient group that comes to the emergency department without a GP have in general a need for information about their own health and the departments they should go to.
Keywords: Out-of-hours-care, GP-crisis, work-environment, administration, nursing, frustration