Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSagsveen, Espen
dc.contributor.authorBorgnes, Ingrid Høyland
dc.date.accessioned2022-07-19T17:20:06Z
dc.date.available2022-07-19T17:20:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:37320278
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006904
dc.description.abstractBakgrunn: Schizofreni er en lidelse som har et avansert sykdomsbilde og behandling er ofte utfordrende. Pasientene kan ha vanskeligheter med å samhandle med andre. Det er svært viktig med gode relasjoner mellom pasient og sykepleier. Gode relasjoner kan skapes gjennom kommunikasjon. Hensikt: Hensikten med litteraturstudien er å få økt kunnskap og forståelse om hvordan sykepleier kan oppnå en terapeutisk relasjon til pasienter med schizofreni, ved hjelp av kommunikasjon. Oppgaven har som mål å besvare følgende problemstilling: «Hvordan kan sykepleier skape en terapeutisk relasjon til pasienter med schizofreni gjennom kommunikasjon?» Metode: Systematisk litteraturstudie basert på ni forskningsartikler. Supplert med pensumlitteratur fra sykepleierstudiet og annen relevant faglitteratur. Resultat: Det er viktig at kommunikasjonen tilpasses hver enkelt pasient siden de har ulike måter å kommunisere på. Non-verbal kommunikasjon tilpasset den enkelte blir trukket fram som avgjørende for å oppnå kontakt. Det er viktig å anerkjenne og respektere pasientene som de er, og se mennesket bak diagnosen. Dersom man evner å oppnå terapeutiske relasjoner, kan det ha positive virkninger for både pasientens symptomtrykk og sannsynlighet for å komme i arbeid. Konklusjon: Relasjonsbygging og kommunikasjon med pasienter med schizofreni kan være utfordrende. For å oppnå best mulig kommunikasjon er det viktig å tilpasse kommunikasjonen og sette av nok tid til hver enkelt pasient. God non-verbal kommunikasjon er ofte avgjørende for å oppnå god kontakt. Det er også av stor betydning at man ser og anerkjenner den enkelte pasienten som et unikt menneske, og ikke generaliserer. Nøkkelord: Terapeutisk relasjon, schizofreni, kommunikasjon
dc.description.abstractBackground: Schizophrenia is a disorder that has an advanced disease picture and treatment is often challenging. Patients may have difficulty interacting with others. It is very important to have good relations between patient and nurse. Good relationships can be created through communication. Purpose: The purpose of the literature study is to gain increased knowledge and understanding of how nurses can achieve a therapeutic relationship with patients with schizophrenia, through communication. The thesis aims to answer the following question: "How can a nurse create a therapeutic relationship with patients with schizophrenia through communication?" Method: Systematic literature study based on nine research articles. Supplemented with syllabus literature from the nursing study and other relevant professional literature. Result: It is important that the communication is adapted to each individual patient since they have different ways of communicating. Non-verbal communication adapted to the individual is highlighted as crucial for achieving contact. It is important to recognize and respect the patients as they are, and see the person behind the diagnosis. If one is able to achieve therapeutic relationships, it can have positive effects on both the patient's symptom pressure and the probability of getting to work. Conclusion: Relationship building and communication with patients with schizophrenia can be challenging. In order to achieve the best possible communication, it is important to adapt the communication and set aside enough time for each individual patient. Good non-verbal communication is often crucial to achieving good contact. It is also of great importance that one sees and recognizes the individual patient as a unique person, and does not generalize. Keywords: Therapeutic relationship, schizophrenia, communication
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier skape en terapeutisk relasjon til pasienter med schizofreni gjennom kommunikasjon?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel