Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrænd, Jorunn Andrea
dc.contributor.authorHaugan, Jannike
dc.date.accessioned2022-07-19T17:20:05Z
dc.date.available2022-07-19T17:20:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:52432462
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006903
dc.description.abstractBakgrunn: Faglig forsvarlig sykepleie krever kunnskap om hvordan sykdom innvirker på pasienten. I møte med pasienter utøver sykepleiere pleie, omsorg og behandling. Sykepleiere har et personlig ansvar for å opptre på en måte som styrker pasientens tillit til profesjonen og skal ivareta pasientenes grunnleggende behov, deriblant behovet for trygghet. Formålet med denne litteraturstudien er å undersøke problemstillingen: Hvordan kan sykepleier gjennom holdninger og kommunikasjon fremme tillit og trygghet hos voksne pasienter i sykehus? Metode: Metoden er et litteraturstudium som baseres på faglitteratur, lovverk, yrkesetiske retningslinjer og åtte utvalgte forskningsartikler. Resultat: I forskningsartiklene ble det funnet at pasientene opplevde tillit og trygghet når sykepleierne var vennlige og viste respekt. For å oppleve tillit og trygghet måtte pasientene oppleve å bli sett. Forutsetninger for å bli sett var at sykepleieren var oppriktig og hadde tid til pasientene. I kommunikasjon ble sykepleierens lytting, kroppsspråk, oppmerksomhet og empati funnet av betydning. Pasientene opplevde tillit og trygghet når sykepleierne hadde erfaring, ga informasjon og var ærlige. Konklusjon: Forskningsresultatene samsvarer med eksisterende faglitteratur og yrkesetiske retningslinjer om at sykepleieres holdninger og kommunikasjon er av betydning for pasientenes tillit og trygghet. Holdninger preget av vennlighet, respekt og anerkjennelse virker fremmende. For at sykepleien skal oppleves ekte må utøvelsen baseres på engasjement og innlevelse. Sykepleieren må aktivt lytte, vise empati, evne å skape kontakt og være tilgjengelig for pasienten. At sykepleieren har erfaringskunnskap, gir god informasjon og er ærlig er videre fremmende for pasientens tillit og trygghet. Nøkkelord: holdninger, kommunikasjon, sykepleie, tillit, trygghet
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHoldninger og kommunikasjon i sykepleie
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel